Appelsien, laat u zien

Een half jaar voor ik naar Spanje emigreerde, stierf mijn grootvader.

Bij het leegmaken van zijn werkplaats kwamen we een houten kistje tegen waarop in duidelijke letters VALENCIA stond. Ik beschouwde dat toen in mijn jeugdig en spiritueel geïnspireerd enthousiasme als een teken van hierboven, een soort zegen over de reis die me nog te wachten stond.

Sinds ik hier woon, heb ik echter wel begrepen dat de kans dat er op een appelsienenkistje VALENCIA staat in plaats van pakweg MADRID of SALAMANCA honderd tegenover nul is. MURCIA had misschien nog gekund, dus daar kan vava nog wel voor iets tussen hebben gezeten.

Aanvankelijk vond ik het vreemd dat appelsienen en mandarijntjes hier in de winter groeien, maar dat wordt zelfs een noorderling al snel gewoon. Wat een mooie manier om kleur te geven aan een seizoen dat als grauw en dor bekend staat, en o, dat verse glas appelsiensap elke morgen, wat een heerlijke manier om je vitaminengehalte op peil te houden wanneer je langs alle kanten belaagd wordt door bacteriën en virussen die door de airco´s (die in deze tijd van het jaar op warme lucht gezet worden) met een fikse stoot in je gezicht geblazen worden.

Ook de citroenen rijpen deze maanden onder de even gele zon, en die groeien echt aan bomen, zoals in dat liedje van Fool´s Garden. Maar dat is iets wat Alfonso mij op Erasmus al had geleerd. Ik had daar echt geen idee van. Toen ik Alfonso´s grootvader leerde kennen, zei hij: “Is dat nu dat meisje dat niet wist dat citroenen aan bomen groeien?”

Ik knikte een beetje gegêneerd.

“En je komt uit Bulgarije?”

“Nee, nee, België,” zei ik.

“Ah, België.”

En daarmee had ik er weer een grootvader bij.

appelsien 2

appelsien 1

2 gedachtes over “Appelsien, laat u zien

  1. Pingback: De Gore Appelsien Analogie – Kattebelletjes

Geef een reactie

