También la lluvia

Er zijn twee dingen die ze niet hebben in Rafelbunyol:
1. verkeerslichten (jeuj)
2. afwatering
Je zou denken dat dat laatste gewoon niet nodig is omdat het hier zelden of nooit regent, maar het is een beetje zoals in dat liedje van Albert Hammond:
It never rains in California
But girl, don´t they warn ya
It pours, man, it pours.

Wanneer dat gebeurt, moet het water dus zijn weg zoeken via pop-up stroompjes, beken en rivieren naar de laagst gelegen gebieden en zo naar de zee. Misschien is het omdat die laatste hier slechts 5 kilometer verderop ligt dat ze zich de moeite van het installeren der rioolputtekes bespaard hebben, ik weet het niet. Je houdt er alleszins een mooie aardrijkskundeles en natte schoenen aan over.

Ik sta er ook steeds weer van te kijken, als onder de buien opgegroeide Belg, hoe er hier met neerslag omgegaan wordt. Waar Belgen als honden door de regenvlagen sjokken, trekken Valencianen geschrokken hun kattenpootjes terug wanneer ze nattigheid voelen. Ze vinden het maar niks. Ik heb in België zelden met paraplu´s rondgelopen; ik trok gewoon een kap over mijn hoofd, en als het wat motregende, nam ik daar zelfs de moeite niet voor. Maar sinds ik hier woon, heb ik me een paraplu aangeschaft, en dan niet zozeer om me tegen de regen te beschermen, maar eerder tegen de opmerkingen van dorpsgenoten. Wanneer je rondloopt met haar dat een beetje natgeworden is, kan je er donder op zeggen dat iemand je gealarmeerd “Je haar is nat!” zal toeschreeuwen, alsof het in brand staat.
Er wordt ook zeer nauwlettend in het oog gehouden wie er tekenen van een opkomende verkoudheid vertoont. Als je vijf keer kucht, zal je vier keer “Ben je verkouden?” gehoord hebben. Een verkoudheid lijkt hier iets wat ten alle koste vermeden dient te worden, zoals herpes of ebola. Of misschien is het gewoon een soort sociale bezorgdheid die ik niet gewoon ben.

Bijschrift foto´s: Ceci n´est pas une rivière.

overstroming 1 overstroming 2 overstroming 3

2 gedachtes over “También la lluvia

Geef een reactie

