Liefdesbrief (4)

Hieronder vind je de vierde brief van de schrijfopdracht die ik mezelf deze maand gegeven heb.

 

Beste Marco,

 
Dit is je ontslagbrief.

Ik kan me voorstellen dat het je zeer kwaad maakt dat te lezen, maar tegen dat je aan het einde van deze brief bent, zal je hier waarschijnlijk niet eens meer willen blijven.

Je doet je werk fantastisch, daar ligt het uiteraard niet aan. De tuin heeft er nooit mooier bijgelegen. Je hebt wonderen verricht met het gazon, elke plant waarmee je aankwam, past op meesterlijke wijze in het geheel, en de rozelaars hebben een tweede leven gekregen. Het is alsof alles wat je aanraakt van lieverlee begint te bloeien, alsof elke bloem naar je handen reikt. Soms denk ik dat het niet je handen zijn, maar je stem. Er zijn mensen die beweren dat planten beter groeien wanneer je tegen ze praat. Dat zou wel verklaren waarom deze tuin het zo goed doet sinds jouw komst: ik heb je wel bezig gehoord, Don Giovanni!

Dus het ligt niet aan jou. Of eigenlijk wel, maar onrechtstreeks. Jou hier zien rondlopen is namelijk moeilijk voor mij. Ik ben een oude man in een oud huis. Ik heb genoeg wilde dingen gedaan in mijn jongere jaren om nu vrede te nemen met dit lelijke, afgetakelde lichaam. Want dat is wat ik wil: mijn laatste jaren in vrede slijten. Maar vrede en verlangen gaan niet samen, en nog minder wanneer dat verlangen onvervulbaar is. Jou zien en horen maakt iets in mij wakker wat lang geleden in slaap is gesust, en het doet dit wrak van vlees geloven dat er nog passie voor hem is weggelegd. Dat dit lijf kan openbloeien in plaats van vergaan.
Ik wil mijzelf niet langer bedotten. En daarom moet ik je laten gaan.

De rozen en ik zullen je aria´s missen.
Met vriendelijke groeten en duizend excuses,

Hubert

11 gedachtes over “Liefdesbrief (4)

  1. Tina

    heel verrassend! Hoe jij zo kan schrijven vanuit zoveel verschillende vertelstandpunten en zoveel verschillende karakters, schitterend is dat! Jouw empathie lijkt eindeloos!

  2. Pingback: Lezerswedstrijd: win een turrón – Kattebelletjes

Geef een reactie

