Lezen out-of-the-box

De boekenbijlages in Vlaamse tijdschriften gaven mij altijd het idee dat lezen iets is wat vooral in de vakantie gedaan wordt, en dat het daarbij voornamelijk om romans gaat -liefst van al een “spannend boek”. Je kent dat beeld wel, van dat stapeltje boeken naast de strandstoel, dat stuk voor stuk afgewerkt wordt.

In een ver verleden heb ik dat ooit een keertje zo gedaan. Het was in de tijd dat ik nog naar Spanje op vakantie ging, omdat de familie van mijn toenmalig Belgisch lief een appartement had aan de Costa del Sol. Tijdens een van die vakanties heb ik een stapeltje antieke Zweedse detectives uit de boekenkast gehaald en die onder een strandparasol een voor een uitgelezen.

Maar normaal gezien staat mijn manier van lezen daar mijlenver vanaf.

Eerst en vooral omdat ik niet alleen op vakantie lees, maar het hele jaar door. Op sommige dagen lees ik niets, op andere dagen heb ik slechts een kwartiertje de tijd. Maar twintig dagen lang een kwartiertje, is vijf uur. Best de moeite, lijkt me dat.

Vervolgens omdat ik meestal in vijf boeken tegelijkertijd bezig ben. Elk boek heeft daarbij een tijd en plaats: zwaardere literatuur voor een vrij uur overdag, iets grappigs voor op de wc, een pocket voor op de metro, iets ontspannends voor het slapengaan. Daardoor duurt het soms maanden voor ik een boek effectief uit heb, maar vaak heb ik dan opeens drie boeken op een week uit. Dus uiteindelijk komt het op hetzelfde neer.

Maar de belangrijkste verandering in mijn leesgedrag is er gekomen toen ik begonnen ben met het lezen van non-fictie. Boeken geschreven door experts zijn een onvoorstelbare bron aan kennis. Mijn favoriete partner in crime is hierbij wordery.com: wat een heerlijke manier om makkelijk, snel en goedkoop aan Engelstalige boeken te geraken. (Dat lijkt op reclame, maar ik word hier niet voor betaald hoor. Het is gewoon een hint voor wie amazon wil omzeilen….)

 

En jullie, hoe lezen jullie?

 

 

 

 

18 gedachtes over “Lezen out-of-the-box

  1. Ik lees alle dagen een halfuurtje in bed. Zo heb ik net De zwarte met het witte hart van Arthur Japin gelezen en daar heb ik twee weken over gedaan. Dat was, hoewel het een intriestig boek is, twee weken genieten. Wat een ontdekking die Japin, daar wil ik nog meer van lezen.
    Ik heb ook veel non-fictie in huis, maar die lees ik bijna nooit uit.
    Als ik niet in een roman aan het lezen ben, lees ik meestal wel een verhalenbundel. Elke avond een verhaal dan. Dus echt veel lezen doe ik niet, maar zoals jij ook zegt: elke dag een half uurtje is drie en een half uur per week.

    1. Eigenlijk raar dat verhalenbundels en kortverhalen zogezegd slecht in de markt liggen, want dat is toch juist ideaal voor mensen die elke avond een beetje lezen, niet? Ik heb nooit begrepen waarom die door uitgeverijen zo stiefmoederlijk behandeld worden.

  2. Ik heb voor het eerst sinds heel lang een boek uitgelezen en heb echt genoten! Heb/maak er ook gewoon geen tijd voor – terwijl ik als kind zo iemand was die terwijl op vakantie de zon buiten bakte, ik in een donker huis zat met de lichten aan om te lezen :-). Heb me voorgenomen terug meer te lezen want het laadt wel op!
    De zwarte met het witte hart is idd prach-tig!!!!

  3. Elke De Wilde

    Ik lees ook elke dag even voor het gaan slapen. Ik lees vanalles een beetje: thrillers, fantasy, jeugdboeken, chicklit, en af en toe zelfs een roman. Het duurt lang voor een boek uit is maar ik doe het zo graag dat het maar zo is.

  4. Als ik ga werken heb ik vaak geen tijd meer om nog te lezen ’s avonds (de krant doorbladeren lukt nog net). Tijdens de weekends moet ik ook niet rekenen op veel leestijd, met twee kindjes in huis. Tegen dat ze in bed liggen, val ik in slaap in de zetel. 😉 Dus ja, lezen is vooral een vakantiebezigheid!

  5. Ik had een reactie gepost maar die ging blijkbaar ‘lost’ in de blogosfeer 😉
    Kwam er op neer dat ik ook veel te weinig lees, maar het wel meer wil doen, want lezen laadt me helemaal op.
    Maar wilde me vooral volmondig aansluiten bij de tip van De zwarte met het witte hart. Prachtroman en super als kennismaking met Arthur Japin.

    1. Die andere comment is er nog doorgekomen hoor; als je voor het eerst een commentaar schrijft, moet ik die goedkeuren, daarna komen ze er meteen op. En aangezien ik een Trage Kat ben 😉

  6. Ik lees boeken netjes uit en probeer af te wisselen tussen fictie en non-fictie, maar de laatste tijd schiet de non-fictie er wat bij in.

    Ik lees op de trein, in bed en soms terwijl de patatten op het vuur staan. 🙂

  7. damngoodsoffie

    Ik lees ook het hele jaar door en maak geen onderscheid tussen vakantie- en nietvakantieboeken. Ik heb me een e-reader aangeschaft. Heerlijk! Altijd een boek bij de hand. Ik lees overwegend fictie, maar merk dat ik steeds moeilijker boeken vind die me omver kunnen blazen. Daarom lees ik sinds kort ook nu en dan non-fictie. Een wereld gaat voor me open.

Geef een reactie

