Basiscompetenties voor politici

In de lerarenopleiding werden wij geteisterd door een groot blad papier. Op dat blad papier stond alles wat wij zogezegd moesten kunnen om een goede leraar te zijn. Dit werden basiscompetenties genoemd en het waren er belachelijk veel -meer dan 100 (u kan dat hier checken). (Enkel de basiscompetenties, dus wie weet hoeveel competenties een leraar in totaal dient te hebben. En dan heb ik het nog niet eens over de attitudes gehad.)

Sindsdien heb ik mij regelmatig afgevraagd, vooral na uitspraken van Bart De Wever, wetsvoorstellen zoals het M-decreet, of de recente “onleefbaar werk” voorstellen van Kris Peeters, waarom er geen lijst met basiscompetenties voor politici bestaat. Ik denk dat dit een zeer nuttig instrument zou zijn dat ons veel leed zou kunnen besparen.

Veel moeite moet daar niet voor gedaan worden; ik kan u uit de losse pols zo een paar basiscompetenties aanbieden die klakkeloos van de lerarenopleiding overgenomen zijn, en waarvan ik denk dat sommige politici daar nog behoorlijk veel werk aan hebben. Bijvoorbeeld:

De politicus kan:

-met de hulp van collega’s de heterogeniteit en de diversiteit van de samenleving onderkennen.

– doelstellingen kiezen en formuleren, rekening houdend met de beginsituatie van de burgers en met de kenmerken en de diversiteit van de samenleving;

– voor burgers met specifieke behoeften, in overleg met collega’s, in het kader van de handelingsplanning, doelen selecteren die aansluiten bij de vastgestelde beginsituatie.

– het regeringsakkoord vertalen in zinvolle wetten die aansluiten bij de motivatie, de beginsituatie, de talige diversiteit en de capaciteiten van de burgers;

-een positieve interactie met de burgers opbouwen en een positieve relatie tussen de burgers stimuleren;

… en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

´t Is maar een gedacht he.

 

 

 

6 gedachtes over “Basiscompetenties voor politici

  1. myriam dings

    Dit weekend hebben ze het wel héél bont gemaakt – om het in het kort te schetsen: dit was mijn reactie op FB:
    Ok: dus bomen zijn er om omgehakt te worden, het Zilverfonds daar houden we mee op en de opvang van daklozen moet naar de privé – is het de bedoeling om ons allemaal vandààg nog compleet zot te krijgen?? Ik krijg al bijna heimwee naar de dag waarop Dutroux ontsnapte ……

    Dus ik kruip maar in mijn serre en zet (nu en dan) mijn oogkleppen op.

    Gelukkig was er vanmorgen onze (Waalse) krant – en die gaf mij terug hoop:

    In onze krant ( L’Avenir) staat vandaag een groot artikel over het snoeien van bomen: je moet in dit seizoen extra goed opletten dat je geen vogelnesten vernielt met gewonde of dode jonge vogeltjes tot gevolg…
    Ik moet er even van slikken, na al dat boomgekap van gisteren…
    Vivat L’Avenir!

    Jongens jongens jongens toch… Ik moet gaan toegeven dat dit écht een apenland is – al is dat beledigend voor de apen!

    Enfin, wis dit maar als ge vindt dat dit hier niet hoort.

  2. Het is een goed gedacht, maar natuurlijk net iets complexer. Politici worden “gekozen”, dat is helaas de basiscompetentie die ze vanuit een eenvoudige doelgerichte analyse moeten hebben.

  3. myriam dings

    Politici worden inderdaad gekozen – maar dat veronderstelt ook dat de kiezers verstandig kunnen kiezen – en dat ze op tijd de trukkendozen doorzien…

  4. Wel, de politici met het meeste boter op hun hoof werden allemaal gekroond tot minister van staat. Die bende knoeiers, waar nu zoveel mensen bewonderend naar terugkrijgen, zijn er in geslaagd om tussen 1970 en 1990 de staatschuld van enkele procenten naar bijna 100 procent te doen groeien. De politici van deze generatie (en de bevolking) draagt dat kruis nu… Makkelijk toch, leven op de kap van de volgende generatie?
    Dan neemt niet weg dat de huidige generatie wat meer respect zou mogen tonen bij hun communicatie

Geef een reactie

