De Accidenteel Gender-evenwaardige Boekentijdlijn (om maar eens een titel te geven)

Op mijn 35e verjaardag, ondertussen een jaar geleden, nam ik me voor 100 boeken te lezen alvorens de kaap van 40 te bereiken (is dat Kaap De Goede Hoop?)

Ondertussen heb ik er ongeveer 20 achter de kiezen, en wat me opviel toen ik onlangs de lijst eens bekeek, was dat mijn keuze tamelijk gespreid is waar het de leeftijd van deze boeken betreft. Dus heb ik voor de aardigheid (en ook om het autistje in mij te bevredigen) een tijdlijn gemaakt:

1906 – The Railway Children (Edith Nesbit)

1934 – Burmese Days (George Orwell)

1945 – The Catcher in The Rye (J.D. Salinger)

1960 – To Kill a Mockingbird (Harper Lee)

1962 – Noten Kraken (Godfried Bomans)

1974 – Monty Python and the Holy Grail (Monty Python)

1982 – The Secret Diary of Adrian Mole, aged 13 ¾ (Sue Townsend)

1987 – The Commitments (Roddy Doyle)

1998 – Round Ireland With a Fridge (Tony Hawks) (staat er nog niet bij, maar bijna uit)

2001 – Zijn Broer (Philippe Beson)

2006 – Eat, Pray, Love (Elizabeth Gilbert)

2008 –The Migraine Brain (Carolyn Bernstein)

2009 – Letter To My Daughter (Maya Angelou)

2009 – An Education (Nick Hornby)

2012 – This Is How You Lose Her (Junot Díaz)

2014 – The Woman Who Stole My Life (Marian Keyes)

2014 – Totes Les Cançons Parlen De Tu (Xavi Sarrià)

2015 – More Fool Me (Stephen Fry)

2015 – Big Magic (Elizabeth Gilbert)

2015 – Dertig Dagen (Annelies Verbeke) (heeft nummer 0 omdat ik er al in bezig was vóór mijn verjaardag)

 

* De boeken die ik niemand aanraad: Eat, Pray, Love en More Fool Me.

* De boeken waar ik mee gegrinnikt heb: Noten Kraken en The Secret Diary of Adrian Mole

* De boeken waar ik hardop mee gelachen heb: Monty Python and The Holy Grail, en Round Ireland With a Fridge

* De boeken die mij gepakt hebben: Burmese Days en Dertig Dagen

* De boeken die mij vree gepakt hebben: The Catcher In The Rye en To Kill A Mockingbird

* Het boek dat mijn leven veranderd heeft: The Migraine Brain

En wat het feministje in mij het mooiste vindt aan die ganse opsomming, is dat er in de lijst ongeveer evenveel vrouwelijke als mannelijke schrijvers staan, en dat er (werkelijk geheel toevallig) in bijna elke van bovenstaande categorieën zowel een man als een vrouw staat.

Zomaar vanzelf!

Jeej, het kan!

8 gedachtes over “De Accidenteel Gender-evenwaardige Boekentijdlijn (om maar eens een titel te geven)

  1. myriam dings

    The railway children werd verfilmd en die film zag ik als kind.

    Godfried Bomans was mijn grote liefde als tiener, en oude liefde roest niet 😉 Zijn “Sprookjes” en zoveel ander werk, blijven juwelen in mijn ogen. En ik weet ook nog preciés wat ik aan het doen was, toen ik hoorde dat hij was overleden ( de kerstboom versieren!)

    Ik heb heel veel andere boeken gelezen, waarvan er veel zijn blijven hangen, en die nog altijd gekoesterd worden maar vorig jaar heb ik hét boek gelezen waarvoor ik meer reclame heb gemaakt dan voor eender welk ander: de geheime dagboeken van Hendrik Groen: “Pogingen om iets van het leven te maken” en “Zolang er leven is.” Dagboeken van een bejaarde man in een rusthuis. Grappig, ontroerend, droevig, maatschappijkritisch, het zit er allemaal in. ( Nu ook in het Spaans vertaald, jammer genoeg nog altijd niét in het Frans)
    Mijn enthousiasme zal wel iets met de leeftijd te maken hebben zeker?!

  2. damngoodsoffie

    Knap gelezen! Ik moet precies altijd moeite doen om aan de helft vrouwen te komen, maar ik let er wel echt op. Nu ben ik net begonnen met de Harry Potters te herlezen, dus voor dit jaar kom ik zeker aan voldoende vrouwen. Ik ga je lijstje nog eens ter hand nemen wanneer ik weer in een leesdip zit.

  3. Dat is ongeveer 1,6 boek per maand, en ook ongeveer mijn tempo. Van jouw lijstje heb ik er maar 3,5 gelezen. Nog zoveel te lezen en mijn biologische klok tikt …
    De afgelopen jaren heb ik bij voorkeur vrouwelijke auteurs gelezen (*) maar af en toe maak ik een uitzondering. Murakami en Japin mogen er wel eens tussendoor. En ik sta ook nog een paar klassiekers (mannen) achter.
    Ik lees nu (’s avonds in bed) in de ‘Geschiedenis van mijn leven’ van George Sand. Waw, dat zou nog eens een interessante blogster geweest zijn. Ze heeft het onder meer over over een kind alleen opvoeden, het plezier van handwerken, het dragen van praktische mannenkleren, zorgen voor een eigen inkomen, enz.

    *Omdat ik in dit leven toch niet alles kan lezen, kies ik vooral voor vrouwen om het gebrek aan erkenning van vrouwelijke auteurs wat goed te maken.

    1. Dat boek ga ik meteen op mijn lijstje zetten! Voor onze “organisch gegroeide” leesclub 🙂
      Ik had me voorgenomen aan twee boeken per maand te komen, maar zelfs valsspelen met screenplays heeft daar niet bij geholpen… 😉

Geef een reactie

