Guide to the Spanish: Meanwhile, The Women

 

Nu over de hele wereld protestmarsen aan de gang zijn die de inauguratie van Trump (terecht) zien als een slag in het gezicht van vrouwen en van iedereen die om het welzijn van vrouwen geeft, lijkt de tijd gekomen om die ene, korte post op deze blog te zetten.

In 2016 kwamen er 53 vrouwen om het leven door partnergeweld. Dat is één moord per week. En voor u zich over dit hoge cijfer zou verbazen: 2016 kende het láágste aantal moorden door partnergeweld in de afgelopen tien jaar. Dus ge moet niet vragen.

Voor januari 2017 staat deze droeve teller al op vier:

 

Ik zou hier nog een hele analyse onder kunnen typen, maar daar heb ik voor het moment geen tijd voor, dat komt misschien nog. Morgen zet ik alleszins mijn roze muts op, en ik hoop dat zeer veel vrouwen én mannen dat ook zullen doen, desnoods alleen maar in gedachten, maar met gedachten begint alles.

 

 

 

6 gedachtes over “Guide to the Spanish: Meanwhile, The Women

  1. Ik moest meteen aan dit blogje denken toen ik dit las gisteren:
    http://www.standaard.be/cnt/dmf20170122_02687859

    ’t Is soms een miserie om een vrouw of meisje te zijn in de wereld.

    – dat schreef ik en toen vroeg ik me af of er meer vrouwen dan mannen vermoord worden. Wat blijkt? Volgens deze site (http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/78340-moorden-in-nederland-feiten-en-cijfers.html) zijn in Nederland – ik ga ervanuit dat dat representatief is – ruim 70% van de vermoorde mensen mannen. De nuance is wél dat dat bijna altijd criminele moorden zijn.

    Dus mijn stelling dat het leven gevaarlijker is als vrouw, lijkt inderdaad wel te kloppen, ook al worden er meer mannen dan vrouwen vermoord.

    Enfin. Vreselijk voor de familie en vrienden van wie het overkomt, dat wil ik er toch bijzeggen nu ik er zo droog en abstract over praat. Het moet maar uw dochter of moeder zijn.

    1. Wat droevig… Wat de cijfers betreft, is het ook interessant om op te zoeken wat het geslacht is van de daders. Dat is iets wat Jackson Katz in “The Macho Paradox” aanhaalt. Hij zegt daar dat de overgrote meerderheid van de daders mannen zijn, en dat daar geen haan naar kraait. Terwijl, als morgen de cijfers opeens zouden omdraaien bij wijze van spreken, en de meerderheid van de delicten door vrouwen gepleegd zouden worden, zou iedereen roepen: wat is er met vrouwen aan de hand?

Geef een reactie

