Over stoppen en een koerswijziging

Stoppen is vaak moeilijker dan doorgaan. Het is not done. Wie stopt is een opgever met een gebrek aan karakter, iemand die harder had moeten proberen en niet doorheeft dat het leven geen ponykampf is.

Maar daar ben ik het dus niet mee eens. In mijn ervaring zijn zij die ergens mee kappen vaak mensen die net lang en hard geprobeerd hebben, maar op de foute weg zaten. Zodra dat inzicht begon te dagen, gooiden sommigen meteen het roer om, terwijl anderen er een eeuwigheid voor nodig hadden om zichzelf en hun omgeving ervan te overtuigen dat eruit stappen op termijn de beste oplossing was. Gemakkelijk was het alleszins nooit. (Of ligt het misschien aan de wet van Newton dat stoppen zo moeilijk is? Een lichaam dat in beweging is, wil in beweging blijven?)

Ik hou alleszins al jarenlang deze wijze woorden in mijn achterhoofd:

No matter how far you´ve gone down the wrong road, turn back.

Alleen is het niet zo vanzelfsprekend te bepalen welke de juiste en welke de foute weg is. Zeker wanneer de weg die je gekozen hebt fantastisch werkt voor 90 procent van de populatie, en alleen jij er problemen mee lijkt te hebben.

En nu even waar dit concreet over gaat: ik heb mijn werk opgezegd. Ik heb mijn baas geschreven dat ik kap met die luttele acht uurtjes zwartwerk per week. Het klonk anders wel mooi, privé-lessen Engels aan de bazen van een goeddraaiend bedrijf. En het zou een opstap zijn naar meer uren en wie weet ooit naar een voltijdse job. Maar ondertussen weet ik dat dit een opstap is naar niks. Dat de migraines en slapeloze nachten week na week roet in het eten gooien. Dat ik voor twaalf euro per uur een hoop stress (ga ik okee zijn?) en schaamte (f*ck, moet ik weer afbellen) moet trotseren. Na al die jaren van aanmodderen ben ik eindelijk beginnen inzien dat ik eenvoudigweg een job moeten zoeken die ik van thuis uit kan doen. En om daar tijd en energie in te kunnen investeren, moet ik stoppen met die povere acht uurtjes per week, die me constant bezighouden en weinig opleveren. Want ik wil zo graag eindelijk mijn eigen boterham verdienen, maar het enige wat ik doe is dus aanmodderen voor een beetje zakgeld, jaar na jaar. Dat moet nu maar eens gedaan zijn.

Hoe ik dat dan moet realiseren, is me nog niet helemaal duidelijk. Ziehier een bijna 37-jarige die nog steeds niet weet wat ze later worden wil. Maar behalve die neurologische aandoening vermoed ik dat ik toch ook voldoende talenten heb om ergens in deze wereld een voetje aan wal te krijgen, onder mijn eigen voorwaarden.

Dat ga ik dus proberen.

Het Sheldon Cooper Project.

Wish me luck.

 

 

 

26 gedachtes over “Over stoppen en een koerswijziging

  1. Luck.
    Het klinkt heel goed, heel slim.

    Ik vraag me zelf af waarom we zo’n uitdagingen te verwerken krijgen. Ik denk dat het te maken heeft met wat we te leren hebben. Ik heb de laatste jaren allerlei hoeken van mijn ziel gezien, waarbij ook best wat fysieke problemen horen (niets vergeleken met het jouwe, however). Het wordt pas draaglijker als je je koppige neiging telkens hetzelfde te proberen opgeeft en radicaal voor een ander scenario gaat. Maar er blijft wel de vraag welk-scenario-dan (want inderdaad: niet mainstream) en is-dat-het-dan, want kunnen wat de rest van de wereld lijkt te kunnen heeft ook enige aantrekkingskracht. En blij kunnen zijn met wat er is, of wat zich aandient, is ook een kunst op zich.

  2. Een wijze beslissing. Ik wens je veel succes met het vinden van een thuisjob. Het kan. Ik werk ook voor 75% thuis. Helemaal mijn ding. Het is wel stilaan zo gegroeid en was niet zo vanzelfsprekend.

  3. Ik wens je heel veel succes! Het is niet altijd gemakkelijk om de juiste weg te vinden voor jezelf. Maar het lijkt me zeker verstandig dat wat niet goed voo stop te zetten.

Geef een reactie

