Vraag aan de lezers: Taart en duidelijkheid

Even tussendoor: een vraagje.

Ik heb onlangs nog eens een kortverhaal geschreven (´t is echt kort hoor, zo´n 500 woorden), maar ik ben er niet helemaal zeker van of de plot wel duidelijk is.

Dus voor wie zin heeft om het eens na te lezen: zou je mij kunnen vertellen of het duidelijk is hoe het “misdrijf” precies gepleegd is, of zou ik beter nog een extra aanwijzing geven?

Het verhaal (“Taart”) kan je hier vinden.

En antwoorden mogen gewoon hieronder als commentaar.

Alvast heel erg bedankt!

24 gedachtes over “Vraag aan de lezers: Taart en duidelijkheid

  1. Het duurde een paar tellen eer mijn frank viel, maar daarom hoeft er volgens mij geen extra aanwijzing bij. Slim van Daan…
    Wel heb ik het begin een paar keer moeten hernemen: ik vroeg me maar af wie de ‘ze’ was, tot ik begreep dat ‘ze’ de taart was.
    En die taart heb je wel heel goed beschreven: het water liep me in de mond 🙂

      1. Ik ben nog eens gaan kijken. Ik vind de eerste zin toch wat misleidend. Maar het scherpt natuurlijk de aandacht als je moet hernemen. Als het mijn tekst was, zou ik het wijzigen. Maar misschien struikelen anderen daar helemaal niet over.

  2. Het duurde bij mij ook eventjes voordat ik snapte hoe het exact gebeurd is, maar dat was helemaal niet erg. Dat jaloerse grote broer er stiekem in geslaagd is om de binnenkant leeg te eten was op zich al genoeg als pointe.

  3. Katrien

    Ik kan me wel vinden in de reacties hierboven. Ik vroeg me een half verhaal af wie er nu een eigen tafel had gekregen 🙂 tot ik doorhad dat “ze” de taart was. En de clou van het verhaal had ik ook al niet meteen door maar na een tijdje wel. Wel leuk gevonden!

    1. Merci 🙂

      ja, dat heb je met schrijven he, omdat je zelf al alles weet en tien keer gelezen hebt , is het soms moeilijk in te schatten hoe het overkomt als je het voor de eerste keer leest…

      1. kortverhalen zijn een genre dat me echt zo moeilijk lijkt, dus ik sta in bewondering voor iedereen die een poging onderneemt. Ik las in het weekend dit verhaal (http://www.newyorker.com/magazine/2017/04/24/deaf-and-blind), misschien gewoon omdat ik weet dat jij met kortverhalen bezig bent, misschien omdat de stijl me toch wat aan jou deed denken, maar ik moest dus aan jou denken. Als je het ooit leest, moet je maar eens vertellen wat je ervan vond!

      2. Bedankt! Ik heb het meteen bij de bookmarks gezet, ´k ga het lezen zodra ik er wat meer tijd voor heb; de eerste regels zijn alvast veelbelovend 🙂

  4. myriam dings

    Mmmm, wel super lekker 😉

    Maar misschien inderdaad toch beter eens “ze” en “taart” in dezelfde zin gebruiken. ( zin 6: bv: daar staat ze, de taart…)
    Ik had de clou niet door – eerlijk toegegeven – ik vroeg me af: HOE deed ie dat?! Te snel gelezen allicht… Heb ook niet hérlezen…
    Wat me wel “onjuist” leek, was, dat de taart, mét ijs, al buitenstond vòòr men met de pakjes begon – normaal gesproken haal je die pas op het allerlaatste moment uit de koelkast/vrieser…

    Voor het overige – het grijpt je wel naar de keel – Daan, de sukkelaar, zal moeten boeten – en begrip zal hij nergens vinden, vrees ik…

    1. Het is geen ijstaart hoor! Dat zou inderdaad niet gekund hebben 🙂
      En er moet inderdaad wel een goede reden zijn om ze al buiten te zetten voor de pakjes, dat klopt eigenlijk ook niet echt…

    1. Geen erg 😉
      De clou is eigenlijk dat Daantje onder de tafel door het gat waar normaal een parasol doormoet aan die taart is geraakt en hem van binnenuit leeg heeft gelepeld…
      ´t is niet echt zo´n goed verhaal achteraf bekeken, maar soms heb je als schrijver wat feedback nodig om dat te kunnen inschatten 🙂

Geef een reactie

