Stap 3,5: Slapen

De mensen die dit een beetje volgen, hebben misschien al in de mot dat stap 4, die van het daadwerkelijke schrijven, verdacht lang op zich laat wachten. Maak u geen zorgen: ik ben ondertussen aan het schrijven geraakt. De hack die ik daarvoor heb moeten verzinnen komt in een volgende post aan bod, want eerst moest er een ander probleem van de baan, namelijk dat van het chronisch slaapgebrek. Want als je niet voldoende slaapt, dan komt er van de rest ook niets terecht natuurlijk.

Ondertussen slaap ik in plaats van 5 à 6 uur per nacht nu zo´n 7 en soms zelfs 8 uur. Het valt met geen woorden te beschrijven wat een verschil dat maakt. Niet dat ik er nu ´s morgensvroeg al meteen fris als een hoentje bijloop -een ochtendmens zal ik nooit worden. Maar ik ben wel weer een mens.

En dat is hieraan te danken:

1.Ik neem melatonine. Een Wondermiddel. Echt waar. Ik begrijp niet waarom ik dit nooit eerder aangereikt gekregen heb. Geen enkele huisarts heeft mij hier ooit over gesproken, ook al wisten ze van mijn slaapproblemen af. Het is de neurologe (die ene, schitterende neurologe die ik hier na veel moeite vastgekregen heb) die mij tijdens mijn laatste bezoek voorstelde om dit slaaphormoon te nemen.

Het schitterende van melatonine is dat het je niet in slaap forceert, maar dat je gewoon op een zeer natuurlijke manier sneller in slaap valt. Het werkt ook niet als je zelf geen  moeite doet. Je moet dus wel elke avond op tijd in bed, en een half uurtje op voorhand de lichten dimmen enzo. Iets wat bij mij tot dusver nooit effect had, ik lag dan geheid nog anderhalf uur wakker. Maar nu val ik gemiddeld binnen het half uur in slaap. Wat een zegen. En hoe tof is het om snel in slaap te vallen! Ik ben altijd stiekem jaloers geweest op mensen die dat konden, en kijk, nu lukt dat hier ook.

2.Het is winteruur. Het wordt nu vroeg donker, en ik kan mijn dochter om 20u in bed steken. Wat een hemelsbreed verschil met die eeuwigdurende zomer, waarin het maar nooit avond werd en de kinderen wakker als kippen heen en weer bleven rennen tot ver na tien uur ´s avonds. Dat winteruur was echt een godsgeschenk. We draaiden de klok een uur terug en opeens liep de dag gelijk met mijn bioritme. Mannekes toch, wat een zaligheid.

En nu: aan het werk.

 

 

Advertenties

11 gedachtes over “Stap 3,5: Slapen

  1. Melatonine helpt echt goed om in slaap te vallen. Bij mij werkte het echter maar een paar uren en dan was ik klaarwakker midden in de nacht, na een uurtje of 3-4 slapen. Ook had ik bij het inslapen vaak heftige schrikmomenten omdat mijn adem precies even ophield. Ik werd er een beetje angstig van. Die problemen zijn gestopt toen ik stopte met de Melatonine. Nu slaap ik op CBD-olie en GABA. Slapen is niet makkelijk voor mij. Ben heel blij als het me lukt met 6-7 uren.
    Blij te lezen dat de Melatonine zo goed werkt bij jou! Naar het schijnt heeft het ook te maken met de juiste dosering. Die hoeft echt niet hoog te zijn om te werken.

    1. Een vriend van mij had er ook minder goede ervaringen mee; hij kreeg er nachtmerries van. Ben blij te horen dat je alternativen gevonden hebt, ik ga die ook in het achterhoofd houden, want je weet maar nooit. Moeilijk he, als slapen niet goed lukt :/ Ook zo frustrerend wanneer je zomaar ´s nachts wakker wordt wanneer je echt nog moe bent…

  2. O, dat slapen! Nooit een goede vriend van me geweest. De 8 jaar in de aanloop naar de burn-out kreeg ik slaapmedicatie. Twee jaar geleden stopte ik daarmee en sindsdien lukt het behoorlijk. Ik slaap tussen de 4 en de 7 uur, meestal met onderbrekingen. Fijn dat die melatonine jou helpt!

    1. Oef, da´s ook zwaar zeg…
      En vier uur, da´s echt wel heel weinig… Kan je overdag dan een dutje doen ofzo?
      Hier ook altijd met onderbrekingen, gebeurt echt zelden dat ik die uren rink-aaneen slaap.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s