Een jaar vol vrouwen.

Terwijl het land hier gisteren met recht en reden half op zijn gat lag (Día Internacional de la Mujer), zat de dees zich af te vragen hoe ze een nuttige bijdrage kon leveren.

En ik dacht: film. Iets met film.

Want de verhalen die we aan elkaar doorgeven zijn niet onschuldig. Ze bepalen mee hoe we ons ten opzichte van onszelf en elkaar gedragen. Daarom is het nodig dat we stilstaan bij wat er in die verhalen verteld wordt, hoe ze verteld worden, en wie ze vertelt.

Sinds ik gelezen heb over de Bechdel-test, kan ik niet meer onbevooroordeeld naar films en series kijken. Die test kan je doen voor eender welke film, en is heel simpel. Stel volgende vragen:

  1. Zijn er minstens twee vrouwelijke personages in de film en hebben ze een naam?
  2. Praten deze vrouwelijke personages met elkaar (langer dan een minuuut in totaal)?
  3. Praten ze over iets anders dan een man?

Een film slaagt voor deze test als er op alle drie de vragen “ja” geantwoord kan worden. Het is verbazend hoeveel films deze test niet doorstaan.

Een van de oplossingen is: meer vrouwelijke regisseurs. (*)

Maar die komen zelden aan de bak bij de grote spelers, en ze vallen al helemaal niet in de prijzen. En dat is niet omdat er geen goede vrouwelijke regisseurs voorhanden zijn, maar voornamelijk omdat zowel mannelijke als vrouwelijke leidinggevenden in de filmindustrie bij het woord “regisseur” spontaan aan een man denken (**).

Daarom wil ik elke maand minstens één film bekijken van een vrouwelijke regisseur, en daarover op deze blog berichten, twaalf maanden lang. Leest en kijkt u lekker mee. Suggesties zijn overigens welkom. (Ik zet mij alvast schrap voor opmerkingen over de titel van deze post.)

En voor wie zin heeft in nog een paar tedtalks over dit thema:

 

(*) “...the female directors are associated with, in terms of short films and indie films, more girls and women on-screen, more stories with women in the center, more stories with women 40 years of age or older on-screen” (Stacy Smith)

(*) Turns out, both male and female executives, when they think director, they think male. They perceive the traits of leadership to be masculine in nature. So when they’re going to hire a director to command a crew, lead a ship, be a visionary or be General Patton, all the things that we’ve heard — their thoughts and ideations pull male. The perception of director or a leader is inconsistent with the perception of a woman. The roles are incongruous, which is consistent with a lot of research in the psychological arena.” Stacy Smith

 

 

 

35 gedachtes over “Een jaar vol vrouwen.

  1. Wat me meteen te binnen schiet: Top of the lake (geen film, wel een serie) van Jane Campion, met Holly Hunter in een maffe, maar indrukwekkende rol. Bekijk vooral ook de bonus track waarin Jane Campion over haar schrijfproces vertelt.
    Maar nu ben ik vooral nieuwsgierig naar jouw keuzes en je commentaar daarop 🙂

  2. Hmmm, dit zijn wel dingen om over na te denken. Maar ik kijk eigenlijk nooit films dus ik dacht vooral aan andere dingen tijdens het lezen.
    Bijvoorbeeld: wiskundige is denk ik ook een beroep waarbij mensen zich mannen voorstellen. (En nog een bepaald type ook, waar ik in z’n geheel van afwijk)

      1. Ik heb ook die bedenking zitten maken, dat het allemaal erg op Amerikaanse films gefocust is natuurlijk. Langs de ene kant is dat wel wat we hier het meeste te zien krijgen, ook qua series enzo, maar langs de andere kant vraag ik me af wat de cijfers zijn voor de Europese cinema. Spaanse films kijk ik tamelijk weinig. Ik ga wel regelmatig naar een cinema hier in de stad waar ze films in originele versie draaien, en daar komt zowat vanalles op het scherm. Dara heb ik vorig jaar bijvoorbeeld The Bookshop gezien (ah, van een vrouwelijke regisseur! Isabel Coixet), en die doorstond zonder enige moeite de Bechdel test.

  3. Ben benieuwd. Het is inderdaad nog steeds huilen met de pet op wat gelijkheid betreft. Er kwam een wereldkaart voorbij waarop per land het jaar stond dat vrouwen volledig stemrecht kregen, en dan denk ik bij mezelf: jongens toch. Ik vraag me dan meteen ook af hoe het KOMT dat vrouwen zich hier zoveel eeuwen lang niet hebben tegen verweerd… waarschijnlijk omdat ze dan gewoon snel effe vermoord werden…

    1. Jup, en ik denk ook dat er heel veel vrouwen waren die dat mee in stand hielden, en dat er evengoed mannen waren die wel voor verandering wilden zorgen, maar die heel erg tegengewerkt werden. Bovendien, sinds ik hier een klein heb rondlopen, vermoed ik dat heel veel vrouwen gewoon geen tijd/energie hadden om zich daarmee bezig te houden. Je zal maar zeven pagadders hebben rondlopen thuis en het moeten rooien zonder wasmachine…

  4. Geen vrouwelijke regisseur denk ik maar wel vrouwelijk co-writers en productie EN kickass vrouwen in deze sci-fi serie: The Expanse.

    Ken je wellicht al maar The Killing heeft ook een straffe hoofdactrice (qua regisseur weet ik het niet) en dan ook de hierboven vermelde Top of the Lake.

    Vind die regel wel super interessant, ga er ook op beginnen letten 😉
    Ben trouwens ook erg benieuwd naar je selectie.

  5. Ah, nog vergeten: Sense8, oa door een vrouwelijke transgender (Lana Wachowski) geschreven en co-geregisseerd, met een transgender vrouw in een van de hoofdrollen (geacteerd door een transgender vrouw!) en nog veel kickass vrouwenrollen.

      1. Beiden eigenlijk niet gezien, The Bridge staat al lang op mijn lijstje (maar de man is niet zo’n fan van detective, dus dan moet ik eens tijd zoeken om die alleen te kijken ;-)), Hard Sun ken ik niet, ga ik eens opzoeken. Laat eens weten wat je vindt van Sense8, wij zijn net klaar met kijken (is maar twee seizoenen tot hier toe) en ik mis het nu al 🙂

      2. Erg benieuwd wat je ervan vindt! I’m hooked 🙂 spijtig genoeg zijn ze gestopt na twee seizoenen terwijl het verhaal niet “af” is. Ze plannen voor dit jaar wel een twee uur durende ‘aflevering’ om er toch een einde aan te breien (om ‘closure’ te voorzien vooral voor de fans denk ik, haha).

    1. Ik ben intussen helemaal verkocht/verknocht aan Sense8. Sterke vrouwen, slim verhaal, fijne erotiek, veel om over na te denken en van te dromen, en soms is het een beetje ‘erover’. Maar dat mag!
      Hard Sun is een vrij gewelddadige politieserie, maar zeer intrigerend. Eigenlijk gaat het over grenzeloze en letterlijk nietsontziende ouderliefde. Vooral de bikkelharde vrouwelijke inspecteur spant de kroon.
      En ook in The Bridge is het speurderswerk naar mijn aanvoelen ondergeschikt aan de relaties tussen mensen en het persoonlijk evolueren van Saga, de vrouwelijke, geniale, autistische hoofdinspecteur.

  6. Ik hoorde al van die test, maar let er jammer genoeg nog te weinig op. Heb net even de films gecheckt die ik dit jaar al zag en die halen wel 2/3:
    – Frida: geslaagd voor Bechdel + vrouwelijke regisseur
    – The Shape of Water: geslaagd voor Bechdel, maar mannelijke regisseur
    – Eternal Sunshine of the Spotless Mind: niet geslaagd en mannelijke regisseur. Dit weliswaar met de kanttekening dat de film ook maar nipt (één scène) slaagt op de omgekeerde Bechdeltest, aangezien het hoofdthema nu eenmaal relaties is en mannen dus ook veel over vrouwen praten; er praten overigens wel vrouwen met elkaar zonder het over mannen te hebben, maar dan heeft telkens één vrouw geen naam… (al verdedig ik de film meer dan ik waarschijnlijk met andere zou doen, omdat het een van mijn lievelingsfilms is…)

    Ik ben alleszins benieuwd naar je berichten erover! En bedankt voor de links naar de TED-talks, heb ze met interesse bekeken en het zorgde hier al meteen voor een paar discussies 🙂

    1. Wat een toeval! Ik heb net in de afgelopen twee weken “Eternal Sunhine..” herbekeken, “The Shape of water” gezien, én “Frida” op mijn wenslijstje gezet! (En ik kijk echt niet zoveel films, dus is echt wel toeval 🙂 Bechdel test of niet: Eteral sunshine is een meesterwerk. Ik vind ook niet dat alle films die test moeten doorstaan, want soms heeft een verhaal gewoon meer mannen nodig, of gaat het gewoon de hele tijd over relaties.
      Wat Frida betreft, moet je dit artikel eens lezen: https://www.nytimes.com/interactive/2017/12/13/opinion/contributors/salma-hayek-harvey-weinstein.html
      Hard, hard, bikkelhard.
      En respect voor Salma Hayek.

      1. Haha, zalig toeval! Ik kijk zelf ook niet zoveel films, drie op 2,5 maand tijd is al bijna veel te noemen 🙂
        En inderdaad: zeker niet alle films moeten die test doorstaan; een evenwicht i.p.v. het extreme verschil dat er nu is, dat zou mooi zijn. In die zin vind ik het wel nuttig om de omgekeerde Bechdeltest ook even toe te passen: zo blijken sommige films (zoals Eternal sunshine…) daar ook niet per se super op te scoren en is duidelijk dat het aan het thema ligt.

        Ik had al gehoord dat Salma Hayek Weinstein ook had beschuldigd, maar verdomme, dit artikel is inderdaad hard. Ik word er kwaad en verdrietig van tegelijk, dat enkel omdat ze een vrouw is, ze zulke dingen “moet” doorstaan om haar droom te kunnen waarmaken. Frida is een film die het kijken zo waard is, maar of het dat waard was… En tegelijk: hem niet maken, zou nog meer toegeven geweest zijn en dus is hij het maken misschien net daarom dubbel waard geweest.

      2. Sinds ik dat artikel gelezen heb, kijk je toch met een wrang gevoel naar die prachtige film. Idem met getuigenis Uma Thurman die er voor zorgt dat je nu toch anders naar Kill Bill kijkt…
        Zoals je zegt, veel respect voor Salma Hayek.

      3. ja, dat is natuurlijk wel droevig he… Soms vraag ik em af of het beter is het allemaal niet te weten, Maar langs de andere kant: dan verandert er niks natuurlijk…

  7. Pingback: Maart: Lady Bird (Greta Gerwig) – Kattebelletjes

  8. Pingback: April: Mudbound (Dee Rees) – Kattebelletjes

  9. Pingback: Mei: The Bookshop (Isabel Coixet) – Kattebelletjes

  10. Pingback: Juni: Die göttliche Ordnung (Petra Biondina Volpe) – Kattebelletjes

  11. Pingback: Juli: Mary Shelley (Haifaa Al-Mansour) – Kattebelletjes

  12. Pingback: September: Hva vil folk si (Iram Haq) – Kattebelletjes

  13. Pingback: Antwoord 1: Een rondleiding door de blog – Kattebelletjes

  14. Pingback: Februari: Vanity Fair (Mira Nair) – Kattebelletjes

  15. Pingback: Een jaar vol vrouwen: conclusie – Kattebelletjes

  16. Pingback: Een Afrikaans jaar – Kattebelletjes

Geef een reactie op Harme van Kamp Reactie annuleren