Red het klimaat: 10 tips (1-3)

  1. Ken jezelf

 We kunnen in het ijle om ons heen beginnen consuminderen en compenseren, maar meten is weten. Dus probeer een overzicht te maken van waar je vandaag staat op de verschillende domeinen. Het internet staat vol met calculatoren, maar helaas is er geen enkele perfect. Het beste is voor jezelf een scope af te bakenen en een startpunt te zoeken. Je kan niet alles tegelijk doen. Dus probeer uit te maken waar je grootste ‘klimaatslokoppen’ zitten, en hoe en of je er iets aan kan (en wil?) veranderen. Als je helemaal wil ‘losgehen’ kan je (aanrader voor excel-fanatici!) een CO2-boekhouding bijhouden.

Hieronder enkele leidvragen. Probeer voor elke categorie te berekenen met hoeveel equivalent CO2 op jaarbasis het overeen komt.

  • Hoe verplaats je je (naar werk, winkel, vakantie)?
  • Hoe verwarm je je huis?
  • Hoeveel elektriciteit verbruik je, en welke stroom komt uit je stopcontact? Voor welke stroom betaal je? (lokaal groen, certificaatgroen of grijs?)
  • Waaruit bestaat je eetpatroon? Vegan, vegetarisch, kip, elke dag rood vlees?
  • En het eetpatroon van je huisdieren?
  • Koop je veel spullen in plasticverpakkingen?
  • Ben je een grote elektronica-verbruiker? Ben je een hersteller of nieuwkoper?
  • Drink je vooral kraanwater of uit flessen?
  • … (oneindig lange lijst)

 

  1. Fiets!

 Jep, binnenkoppertje. Fietsen is goed voor het milieu, je gezondheid én je portemonnee. Idealiter woon je dicht bij je werk en winkel (en school), zodat alvast al je dagelijks vereiste verplaatsingen duurzaam kunnen gebeuren. Dingen te verplaatsen? Vandaag is er zo’n overweldigend aanbod aan cargofietsen, fietstrailers, midtails, longtails, fietszakken en fietsmanden, dat je gewoon geen excuus meer hebt. En nog elektrisch ondersteund ook, als het niet anders kan. Twee kinderen én boodschappen? Geen punt. Toen ik 10 jaar geleden met de bakfiets rondreed voelde ik me een kermisattractie. Vandaag moet je zelfs dat er niet meer bijnemen.

Wil je écht duurzaam fietsen? Koop dan een tweedehandsfiets (oude fietsen zijn niet zelden ook heel wat robuuster dan nieuwere modellen), opgelapt door een sociaal economiebedrijf.

 ! Tip voor Leuvenaars: www.velo.be.

 

  1. Mijd fossiel mobiel

 Heb je nog een auto die op dino’s rijdt (benzine, diesel, LPG of CNG)? Stap er gerust in om je grootmoeder te bezoeken, grote boodschappen te doen, of om met het hele gezin op vakantie te gaan. Maar niet voor je dagelijkse verplaatsingen.

 ! Weetje: een verbrandingsmotor heeft een efficiëntie van +/- 25%. Rekenvoorbeeld: 1 persoon van 70 kg rijdt in een auto van 1200 kg. Van alle energie-inhoud in je liter brandstof, gaat welgeteld 1,38% naar het verplaatsen van de persoon die er in zit. Zo gaan we vandaag om met een uitputbare grondstof die het klimaat om zeep helpt. Not cool.

! Tip: Avontuurlijk aangelegd? Er zijn ook andere manieren om je over middellange afstanden te verplaatsen, buiten fietsen. Minder energie-efficiënt, maar nog steeds stukken beter dan per auto: een elektrische eenwieler, een elektrisch skatebord of onewheel, een elektrische scooter, of (als je gewoon sneller wil fietsen zonder veel inspanning) een speed-pedelec.

 

28 gedachtes over “Red het klimaat: 10 tips (1-3)

  1. Affodil

    Je kan natuurlijk ook “gewoon” verhuizen …

    Gekheid, maar sinds we naar hier verhuisd zijn, kàn het gewoon ook makkelijker met de fiets, hebben we meteen ook maar zonnepannelen laten plaatsen, is de tuin van een stenen woestijn gerecycleerd tot een vlinder-/bijen-/hommel-/vogelo- en (hopelijk very soon) egelthuis.

    Het meeste van wat niet met de fiets gedaan wordt, is voor de benenwagen. Eén dag in de week kom ik bijna de auto niet uit, want dan moet ik mijn moeder haar boodschappen doen en op één of andere manier zijn dat er voor haar alleen altijd meer dan voor ons (twee mensen en een hond). Maar op de terugweg haal ik dan ook meteen mijn eigen voorraad in huis.

    Plastiek moet je hier eens proberen te vermijden … Ik word er soms ongans van. Als ik broodbeleg koop, hou ik meer gewicht aan verpakking over dan aan eten. En of ik daarvoor nu naar de slager of de supermarkt ga, het blijft hetzelfde. Voor meebrengbewaardozen zijn ze hier nog niet rijp. Maar ik blijf af en toe proberen. Vlees mindert. Afgewisseld met vis en vegi en de porties zijn ook kleiner geworden (maar dat heeft meer mte leeftijd dan met ecobewustzijn te maken).

    Groenten en fruit komen in fair trade katoenen herbruikbare zakjes naar huis.

    We hebben een bad, maar douchen meestal en de verwarming is nu nog gedeeltelijk op aardgas (boiler was net nieuw toen we het huis kochten), maar we wachten vol ongeduld op de overschakeling op waterstof. Tenzij dat experiment toch niet geeft wat men er van verwacht, dan komen er zonnepanelen bij en schakelen we over.

    Best wel blij met de al genomen eerste horden…

    1. Ja, waar je woont heeft veel invloed op je verbruik he. Mijn man kan naar zijn werk fietsen en we hebben een metrostation op fietsafstand. De auto gebruiken wij dus ook behoorlijk weinig. Maar openbaar vervoer moet wel voorhanden zijn natuurlijk, en dicht bij je werk wonen is een zege.

      Ik probeer hier ook minder plastic te verbruiken tijdens het winkelen, maar dat is ook niet gemakkelijk. Gelukkig beginnen de winkeliers er zelf ook bewuster mee om te gaan, dus langzaam maar zeker zie je wel dingen veranderen. Maar in de supermarkten is er nog heel veel werk. Mercadona is echt een plastic paradijs. Droevig, droevig.

      Woon jij in België?

      1. Affodil

        Nederland. En geloof me: het is zoeken naar je broodbeleg tussen de plastic vellen. Die zijn doorgaans dikker dan het vlees of de kaas.

      2. Zijn zelfs de velletjes tussen de schijfjes van plastic? Hier zijn dat papiertjes. Oei, hoe komen ze dar nu bij! En als je het bij de slager vers laat snijden van een ham? Onze slager legt die “schelletjes” hesp dan gewoon op elkaar.

      3. O jee… Ja, er is nog veel werk aan de winkel :/
        Ik vraag me af of het iets zou uithalen als mensen er naar beginnen vragen van het niet te doen. Maar meestal doen ze het net omdat er anders klanten klagen dat ze het niet doen.

      4. Affodil

        Het is alweer een paar maanden geleden, dus ik zal deze week nog maar eens mijn bewaardozen meenemen naar de slager en vragen om alles daar rechtstreeks in af te wegen. Al zit het er dik in dat ze dan voor elke soort beleg een … plastic folie op de weegschaal leggen ipv te tarreren …

      5. Je kan maar proberen!!
        Ik heb een paar keer mijn glazen bokalen mee naar de markt genomen zodat ze daar de noten en droge vruchten in konden doen. En het mevrouwtje van de kraam was heel hulpvaardig, ze wou het echt wel doen. Maar omdat ze niet de simpelste weegschaal had (en ze moest die met twee anderen delen, enfin, het was een heel gedoe), was het een hele klus om de tarra en metto gewichten te scheiden enzo, er moest dan ook nog op papier uitgerekend worden, er werd hulp bij gehaald… Enfin, na drie keer heb ik het opgegeven, want ik was het haar echt erg moeilijk aan het maken.
        Maar ik troost me dan met het diee dat ik door een halve kilo walnoten in één zakje op de markt te kopen, veel minder plastic afval heb dan drie kleinere zakjes in de supermarkt te halen.

      6. Affodil

        Aan het groenten en fruitkraam op de markt zijn ze enthousiast over mijn katoenen zakjes. Die heb ik bij Delhaize gekocht voor € 0,50/stuk toen ik voor mijn moeder boodschappen deed. Ik heb er een stuk of 10, dus altijd liggen er klaar, terwijl er al eens een paar in de fijne was zijn. Ze wegen minder dan een papieren of plastic zak, dus geen miserie met tarra en netto. Jammer dat je er geen broodbeleg in kan doen …

    1. Ja, mobiliteit is moeilijk he. Zeker in belgië. Ik merk dat altijd als we op vakantie gaan. Als je geen auto hebt, wordt verplaatsen echt moeilijk. Heel jammer eigenlijk, want uiteindelijk is het erg klein land. Maar over een tiental jaar rijden we allemaal hopelijk met energiezuinige wagens, dus dan kan autorijden geen kwaad meer 😉

  2. Het ligt toch nog wat ingewikkelder. Want plastieken verpakkingen zijn beter voor het klimaat dan papier. Papier vraagt meer CO2 tijdens het productieproces. Plastiek is wel vanwege het afvalprobleem een issue. Maar dus gewoon herbruikbare tasjes gebruiken is ’t beste.
    En ik span me meer in op mijn speed-pedelec dan de meeste fietsers op hun fiets of elektrische fiets 😉

      1. Waar heb je gelezen dat plastic beter is dan papier? Ik dacht dat dat niet meer was dan een mythe.

        Dat zou misschien kunnen kloppen als het gaat om papier met volledig nieuwe vezels uit niet-duurzaam beheerde bossen (al is het dan nog geen CO2-uitstoot, wel een minderopname), en als je al je energie opwekt in een kolencentrale. Er circuleren af en toe wel studies die een best-case van de ene met de worst case van de andere optie vergelijkt. Wanneer een lucratieve industrie onder druk komt te staan, gebeurt het al wel eens dat er zogenaamde ‘fud’ (fear, uncertainty and doubt) wordt rondgestrooid. Dus best even uitzoeken wat er achter dat gerucht zit, want je poneert het hier als een waarheid?

        Het gebruik van olie-gebaseerd plastic heeft ook enkele andere implicaties, zeker op de langere termijn: 1. zolang het toegestaan is onder de huidige voorwaarden, blijft het renderen om olie uit de grond te halen en 2. micro-plastics, waarvan we nog maar net de verspreiding beginnen vast te stellen (en waarvan de effecten op lange termijn niet gekend zijn).

        De beste verpakking is geen verpakking, en vervolgens uiteraard de herbruikbare (en nadien recycleerbare, upcyclebare,…).

      2. Affodil

        Ik heb ook vaak mijn bedenkingen bij die zgn. “onderzoeken”. Heb 40 jaar tussen researchers gewerkt, en als je bij het begin van een onderzoeksproject kijkt wie het betaalt en je denkt even na over de manier van de vraag te stellen, dan weet je de uitkomst zonder er nog veel tijd, research en moeite in te steken.

        Eens een discussie gehad met onze vroegere HA en hij ontkende het helemaal niet. Na WOII werd een enorm maïscontract gesloten met de VS. Opeens was boter niet gezond meer, het moest allemaal minarine zijn. Contract loopt ten einde en wat blijkt? Olijfolie is veel beter, want er is een contract met de landen rond de Middellandse Zee. Toen het einde van dat contract in zicht kwam probeerde Scandinavië zaken te doen en werd er over de weldoende invloed van uit naaldbomen gewonnen stoffen geraporteerd. Dat is niet helemaal goed gekomen, dus probeerde de melkindustrie te laten weten dat boter helemaal niet zo schadelijk is.

        Bio-food? Deze week met mijn hond naar de DA gemoeten. Hij was achter een haas aangegaan (een hopeloze poging, want hij haalt bijlange niet de snelheid) over een “bio-patatten”veld. Thuis zijn pootjes zitten likken, natuurlijk en bingo! Een kopervergifitging. Ziek, krampen in de ingewanden, oogproblemen, en – kwam het door dat laatste of was het een combi met neurologische stoornis?- angst voor dingen in huis die hij wel ként, maar niet hérkende. Gelukkig is dat na een paar dagen nu weer beter. Dat veld wordt 2x per week gespoten met kopersulfaat en koperoxychloride. Amper 2 dagen na de laatste sproeibeurt zijn die knollen uitgereden en opgeslagen. Bio? My ass!

      3. Allez jong, serieus? Dat geeft te denken. Het is natuurlijk altijd zo dat vanaf dat er geld te winnen valt, er altijd oneerlijke praktijken opduiken. En een bestanddeel demoniseren zorgt er inderdaad voor dat er vaak iets anders in de plaats gebruikt wordt dat soms nog veel schadelijker is. Dat zie je ook bij al die zogenaamde “light” voeding. Suiker is daar zogezegd de grote boosdoener, maar niemand weet wat de vervangers (aspartaam op kop) op lange termijn met een lichaam doen.

        Ik vraag me ook af of je ooit wel helemaal bio kan eten. Of er een echt totaal ecologische manier is om insekten te weren.

      4. Affodil

        Zelf kweken in de tuin en een net over spannen. Maar dan moet ge wel een grooote tuin hebben om een heel jaar te eten met een gezin.

  3. Wij zijn fervente fietsers. Alles wat mogelijk is, doen we met trein en/of fiets. Het houdt ons jong, gezond in geest en lichaam. Alhoewel ik soms vragen heb als ik benzinegeuren van de voorbijrazende auto’s inadem. Maar toch blijkt de auto soms nog een noodzakelijk kwaad.

    Ons huis is ook vrij ecologisch, maar niet iedereen heeft daar de middelen voor. Soms moet je veel centen neerleggen om je huis zuiniger te maken.

    Héél fijn dat in dit schrijven niet te radicaal wordt beschreven wat allemaal eigenlijk niet mag.
    Je kan je ganse leven niet zomaar omgooien zonder soms zware kosten.

    1. Dat is zeker waar. Ik vind het ook goed dat hij schrijft dat ieder voor zichzelf moet uitzoeken waar jij persoonlijk een verschil kan maken, en wat voor jou haalbaar is.
      Het lijkt mij ook beter van beetje bij beetje kleine stapjes voorwaarts te zetten, dan je te laten ontmoedigen door het idee dat je toch nooit helemaal ecologisch kan leven en dan m,aar gelijk niets meer te doen.

  4. Leuke reeks, benieuwd naar het vervolg! Heel fijn dat het haalbare voorstellen zijn. Ook al is er een groter ingrijpen nodig, dat moet jammer genoeg “van bovenaf” komen, maar elke kleine stap – die je als individu wél kan zetten – is een stap in de goede richting. En hoe meer mensen dat doen, hoe meer “bovenaf” geneigd gaat zijn te volgen.

    Hier ondertussen al drie jaar geen auto meer (als we er eentje nodig hebben, huren we er eentje via een autodeelsysteem, waardoor we ook veel selectiever zijn in waar we de auto voor gebruiken), die fiets (met kar voor groter vervoer) wordt hier quasi dagdagelijks gebruikt… Bij mij is het grootste pijnpunt vliegen: ik reis heel graag en deed daardoor de afgelopen jaren minstens één vliegreis per jaar, wat natuurlijk veel te veel is om ecologisch te kunnen verantwoorden. Nu ben ik er mij wel bewuster van, maar nog niet klaar om nooit meer te vliegen, hoewel ik dat tegelijk best wel egoïstisch van mijzelf vind, want die vluchten zijn puur plezier en geen noodzaak. Verder let ik wel al op veel, maar het kan natuurlijk altijd nog wel beter (nog meer naar de zero waste winkel i.p.v. de supermarkt, geen cola – en dus plastic – meer in huis halen etc.). Tegelijk heb ik ook niet op alles invloed: we huren bijvoorbeeld, waardoor we onze verwarming / de hoeveelheid isolatie e.d. niet zelf kunnen kiezen. Gelukkig is het wel een appartement, wat toch al wat compenseert voor het feit dat het geen superecologisch gebouw is… Kleine stapjes 🙂

    1. Da’s wel super, dat je de auto vervangen hebt door een gedeelde wagen en een fiets met kar!
      Vliegtuig is hier ook moeilijk om te laten. Ik zou best met Elena naar België willen reizen per trein, maar het verschil in prijs is enorm. Het is zo droevig dat sporen doorheen Europa zo duur gemaakt wordt. Stel je voor dat je goedkoop doorheen de hele EU zou kunnen reizen per trein -hoe heerlijk zou dat zijn? Een soort van Europees treinnetwerk waarmee je voor 50 euro van Valencia naar Brussel zou kunnen reizen, man, ik zou veel vaker afkomen 🙂

      1. Dat zou heerlijk zijn! Vliegen naar België doen ik van hieruit niet meer, maar wij moeten natuurlijk ook minder dan de helft van jouw afstand afleggen, waardoor het met de trein of auto wel doenbaar is (hoewel het vliegtuig desondanks een van de goedkoopste opties blijft…). Dat is een van de dingen waarvan ik mij afvraag waarom dat “van bovenaf” nog altijd niet verbeterd is: hef toch eindelijk ook eens taxen op brandstof voor vliegtuigen en dan gaan die prijzen meteen realistischer worden, waardoor veel mensen de overweging naar de trein wél gaan maken. Gebruik het geld dat je uit de taxen haalt om het treinnetwerk te verbeteren (op gebied van prijs en verbindingen: een uitgebreider netwerk én meer types treinen, want vb. slaaptreinen bestaan op veel lijnen niet meer, terwijl dat zo handig reizen is).

      2. Absoluut. O, dat zou een droom zijn. Al vrees ik ervoor dat het geld van die taxen weer ergens anders naar zal verdwijnen… Stel u voor, goed uitgeruste slaaptreinen door heel Europa… Dat zou toch mooi zijn he.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s