Het Facebook Dilemma (2): hoe het werkt

Het lijkt zo heerlijk onschuldig, een platform waar je informatie over jezelf deelt met vrienden en familie. Het is praktisch en bovendien helemaal gratis. Dat past perfect in deze nieuwe tijdsgeest, waarin je met een klik kan krijgen wat je wil en er liefst zo weinig mogelijk tot niets voor betaalt. Wat een concept is dat haaks staat op het echte leven, waarin er voor alles gewerkt moet worden en het verrichte werk liefst financieel beloond wordt.

Neem bijvoorbeeld de televisie. Je hebt programmamakers die betaald worden om programma´s te maken. De televisiezender zendt die uit en plaats reclameblokken tussen de programma´s. Het geld voor die publiciteit komt van de adverteerders. Met die inkomsten betaalt de zender de programmamakers. Of zo heb ik het toch begrepen.

Ook Facebook en Google halen hun inkomsten uit advertenties die ze tussen content plaatsen, zodat de gebruikers de publiciteit krijgen te zien. Het enige verschil met televisiezenders is dat Google en Facebook hun programmamakers niet betalen. Want de content wordt geproduceerd door de gebruikers. Door iedereen die leuke foto´s uitzoekt voor hun Facebookprofiel, interessante stories verzint voor hun Instagram-feed of videos opneemt voor hun Youtube-kanaal.

Maar dat is niet de enige manier waarop de gebruikers gebruikt worden. Facebook, Google en consoorten houden over hun gebruikers namelijk alle informatie bij waarop ze maar beslag kunnen leggen. Om ons een idee te geven van hoeveel persoonlijke informatie we doorgeven tijdens bijvoorbeeld een avondje pizza+tv zette The Wall Street Journal eens alles op een rijtje.

Dit is de info waar Facebook op zo´n doorsnee avond mee gaat lopen wanneer je hun dienst gebruikt (even geknipt en gekopieerd, dus in het Engels):

Name, Email Address, Shared Content, Viewed Content, Type of Content, Engaged With Content, Commented On Messages and Communications With Others, Connections to Friends, Groups, Accounts and Hashtags, Life Events, Religious Views, Political Views, Who You Are “Interested In”, Health, Racial or Ethnic Origin, Philosophical Beliefs, Trade Union Membership, Address Book (“If You Choose To Upload, Sync or Import It”), Call Log (“If You Choose To Upload, Sync or Import It”), SMS Log History (“If You Choose To Upload, Sync or Import It”), Contact Details, Payment Information, Shipping Information, Mobile Phone Number, Precise Device Location, Uploaded Photos, Videos, Facial Recognition, Device Settings, Messenger Communication, Actions on Facebook, Interactions With Friends, Groups, Accounts and Hashtags, Features Used When You’re Using Facebook Products, When You Last Used Facebook Products, Location of a Photo (like metadata), Date Time, Frequency and Duration of Activities, Operating System, Hardware Version, Software Version, Battery Level, Signal Strength, Available Storage, Browser, Type App and File, Names and Types Plugins, Device Behavior (Mouse Movements, Windows in Foreground or Background), Device ID, Device You Use, Bluetooth Signal, Nearby Wi-Fi, Beacons and Cell Towers, Mobile Operator, Internet Service Provider, Language, Time Zone, IP Address, Connection Speed, Nearby Devices Such as a TV for Phone-to-tv Streaming, Purchases, Donations, Services Used, Activity Off Facebook Including Websites Visited, Purchases Made, Ads Viewed and Services Used, Online and Offline Actions From Third-Party Data Providers, Instagram Activity, Where You Live, Places You Go, Businesses You’re Near, People You’re Near, Events Attended, Friends’ Comments About You, Friends’ Messages To You, Friends’ Contact Information For You, Friends’ Photos of You, Facebook Search Queries (*)

Dankzij al die uiterst persoonlijke informatie -onze virtuele döppelganger- zijn bedrijven als Google en Facebook in staat hun klanten een uiterst waardevolle dienst aan te bieden: ze kunnen advertenties posten bij exact de juiste doelgroep. Nog nooit was publiciteit maken zo efficiënt. (Ik denk dat ik in een vorige post de woorden “militaire precisie” heb gebruikt.) Geen wonder dus dat die bedrijven zoveel poen scheppen.

Toen ik dat in de smiezen kreeg, begon ik op een heel andere manier naar mijn Instagram te kijken. Ik had al gemerkt dat ik een Instagram-blik aan het ontwikkelen was: tijdens wandelingen zocht ik uitzichten die het delen waard waren, en wanneer ik iets tekende of maakte zag ik al voor me hoe dat op Instagram zou staan. En toen dacht ik: Jezus, in plaats van een beetje te genieten van wat ik in het hier en nu aan het doen ben, zit ik gratis content te creëren voor Facebook.

Dat was niet bepaald wat ik met mijn tijd wilde doen.

Er was trouwens nog iets wat me stoorde. Maar dat is voor volgende week 😉

(*) De dingen die mij het meest de kriebels geven, heb ik in het vet gezet.

23 gedachtes over “Het Facebook Dilemma (2): hoe het werkt

  1. Heel veel kriebels ja… Vandaar dat ik een half-nep profiel heb op fb en niks deel, m’n locatie uit heb staan, ik lees alleen wat in tekengroepen en daar blijft het bij. Het zal dan ook nooit iets worden met het verkopen van m’n werk via een social media netwerk haha. Maar je triggert me wel weer om het tabblad niet open te laten staan – of misschien tracken ze je nog steeds als je uitgelogd bent..🤔🙃🤪
    “There is always money involved.”

    1. Ik heb me de afgelopen maanden zitten bedenken dat dat inderdaad ene goede strategie kan zijn: enkel gebruiken voor het hoogstnoodzakelijke en enkel de informatie eruit halen die je echt boeit.
      Ik vraga me trouwens af in hoeverre social media echt helpen om een zaak op te bouwen of je producten te verkopen. Wat het verschil is tussen een website hebben enerzijds en een website plus instagram/facebook accout anderzijds. Of dat echt zoveel uitmaakt.

      1. Ik weet dat op zich ook niet, maar ik zie regelmatig in de forums voorbij komen dat tekenaars ofwel via familie/vrienden ofwel via ig/fb hun eerste opdrachtjes hebben gekregen, en vervolgens via ig/fb hebben uitgebreid… Of, dat publiek naar de website ‘gelokt’ wordt door zeer regelmatig op fb te posten… Dat zal dus voor mij niet gaan werken. Ik ben best nieuwsgierig naar ervaringsverhalen van het opbouwen van klandizie buiten social media om!

      2. Ik heb zelf vooral veel contacten gelegd via het bloggen. Maar eigenlijk is dat ook een sociaal medium natuurlijk.
        En andere zaken waren door persoonlijk contact, mensen die ik kende via andere mensen.
        Misschien is het beste van een beetje vanalles te hebben, op verschillende paarden tegelijk te wedden?
        Maar dan moet je wel maat houden met de tijd die je overal insteekt, en net dat is zo moeilijk met sociale media he. Ja, ik vind het echt een hele zoektocht.

  2. FB ben ik helemaal zat maar ik houd het alleen aan voor klantenwerving voor mijn Atelier DJ en enkele buitenlandse familieleden

    IG vind ik erg leuk en daardoor heb ik een aantal mensen leren kennen.

    Ik let een beetje op wat ik erin zet en hoe maar ben er niet continu mee bezig.

    Ik lig niet zo wakker van wat er van me wordt bijgehouden. Overal bij vrijwel alle websites zitten cookies en die kun je ook niet altijd uitzetten en vermijden. De browsers die niks bijhouden zoeken weer heel erg slecht vind ik.

    Er is weinig tegen te beginnen dan er geen gebruik van maken maar dat is ook niet meer van deze tijd.

    1. Het helemala buitenzwieren lijkt me ook niet nodig hoor. In één van de laatste posts van deze reeks wil ik wat ideeën bij elkaar brengen over hoe ik er voortaan mee wil omgaan.
      En sowieso moet iedereen helemaal voor zichzelf uitmaken wat ze ermee willen doen. Maar ik dacht dat het misschien wel eens nuttig kon zijn om een kijkje achter de schermen te nemen. Want uiteindelijk zijn het producten die we allemaal overvloedig gebruiken zonder ons echt bewust te zijn van hoe het eigenlijk werkt (enfin, dat was voor mij toch zo).

  3. Bert

    Wat google betreft kan ik je twee zaken aanraden.
    Installeer ecosia als standaard zoekmachine (https://www.ecosia.org/). De advertentieinkomsten uit zoekopdrachten gaan niet naar een nieuwe ivoren rugkrabber voor CEO Sundar Pichai, maar gaan naar boomplanprojecten. De jaarrekeningen en alle financiPele info van het bedrijf staan op https://www.ecosia.org/

    Installeer Brave browser. Het idee is eenvoudig. Brave houdt zo veel mogelijk van cookies, trackers, advertenties tegen. Wil je toch reclames, dan wordt jij hiervoor betaald met een crypto
    (ook op deze brower kan je uiteraard ecosia als standaard zoekmachine installeren).

    1. Dat is een zéér goed voorbeeld van transparant versus niet-transparant.

      Je kan bij Ecosia ook gewoon meteen zien hoeveel belanstingen ze betalen.

      Eigenlijk zou die visuele voorstelling, die schijf die ze bij Ecosia gebruiken, voor elk bedrijf verplicht moeten zijn.

  4. Bert

    Wat google betreft kan ik je twee zaken aanraden.
    Installeer ecosia als standaard zoekmachine (https://www.ecosia.org/). De advertentieinkomsten uit zoekopdrachten gaan niet naar een nieuwe ivoren rugkrabber voor CEO Sundar Pichai, maar gaan naar boomplantprojecten. De jaarrekeningen en alle financiële info van het bedrijf staan op https://www.ecosia.org/

    Installeer Brave browser. Het idee is eenvoudig. Brave houdt zo veel mogelijk van cookies, trackers, advertenties tegen. Wil je toch reclames, dan wordt jij hiervoor betaald met een crypto
    (ook op deze browser kan je uiteraard ecosia als standaard zoekmachine installeren).

    1. Bert

      Akkoord. Maar dat gaat met veel inperkingen van onze zo. “Als je niets te verbergen hebt, is daar niets ergs aan.” Maar leven in een maatschappij waarin een overheid, of erger misschien, een bedrijf, alles over je weet zonder dat je er eenvoudigweg controle over hebt, daar zou ik het wel moeilijk mee hebben.

      1. Da´s waar. Ik heb ondertussen ook al gelezen over mensen die geen verzekering kregen toegezegd omwille van wat ze over hun levensstijl online hadden staan. En dat waren echt geen rare dingen.

  5. Big data zijn eng, zeker wanneer het gebruikt wordt om consumenten vrijwel onmerkbaar in een bepaalde richting te sturen. Als browser alternatief gaat Firefox al lang mee en is ook al een stuk beter in het beschermen van je privacy. Zo wordt er bvb geen info gedeeld tussen de verschillende containers die je op de desktopversie gebruikt (voor zover ik weet komt facebook automatisch in een aparte container terecht, ook als je het niet expliciet zelf doet).
    Duckduckgo is de beste zoekmachine om je privacy te beschermen, al worden er geen bomen door geplant. Het is een bedrijf met, volgens manlief, minder dan 50 werknemers en een vrij groot deel van de winst gaat naar intiatieven voor privacy of tegen marktmonopolies. Ik probeer momenteel om hun browser gewoon te worden op mijn telefoon, maar voorlopig ben ik nog iets meer fan van Firefox.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s