Delete je e-mails, red de planeet

Dit is iets wat ik dus totaal niet wist: je kan je uitstoot verminderen door je inbox uit te kuisen.

Want al die e-mails zijn uiteindelijk informatie die ergens op grote servers staat opgeslagen. En die servers verbruiken elektriciteit. Als er minder moet opgeslagen worden, wordt er minder energie verbruikt. Eigenlijk heel logisch allemaal, maar ik had nog nooit de link gelegd.

En dat werd wel eens tijd, want ik heb duizenden e-mails in mijn mailbox zitten. Heb er vanavond alvast meer dan 700 verwijderd…

Een andere tip is je uitschrijven bij nieuwsbrieven die je toch niet leest, want elke mail die verstuurd wordt, verbruikt ook energie.

En nu ik erover nadenk: hetzelfde geldt uiteraard voor blogposts. Daar zal ik dus ook eens een lenteschoonmaak moeten houden…

32 gedachtes over “Delete je e-mails, red de planeet

  1. Ik heb daar ook nog niet eerder over nagedacht. Meestal gooi ik de meeste e-mails weg na ongeveer anderhalf jaar. Binnenkort gaat dus 2020 de prullenbak in. Op een paar uitzonderingen na. De tip ivm ongelezen nieuwsbrieven is een goeie !!!

  2. maartenverbiest

    Ik wil dat toch even nuanceren. Het hangt ook af van op welke servers je data staan. Want laat bedrijven als Google en Apple nu net grote voortrekkers zijn van groene energie en daar de voorbije jaren ontzettend veel in geïnvesteerd hebben. Uiteraard is de kWh die je niet gebruikt de meest duurzame. Maar een keertje per maand (of zelfs jaar?) met de fiets naar het werk ipv met de auto zal allicht een grotere impact hebben dan je mailbox leeghouden. Er zit ook een paradox in de redenering. Hoe lager de energievraag bij bedrijven die inzetten op 100% hernieuwbare energie, hoe lager de vraag naar nieuwe capaciteit. Op voorwaarde dat de vraag naar HE niet groter is dan het aanbod tenminste. Het is mijns inziens dus nuttiger om uit te zoeken waar het bedrijf waar je je data opslaat diens energie vandaan haalt, en zonodig van dienstverlener te switchen. En wil je dan helemaal effect hebben, laat waar je vertrekt dan ook even weten waarom je vertrekt.

      1. maartenverbiest

        Zoals in het artikel staat dat ik hierboven deelde (althans in het geval van een Gmail-inbox): de kans is groot dat tijdens het uitmesten van je mailbox, het apparaat dat je daarvoor gebruikt meer energie gebruikt heeft dan je bespaart bij de server die de data opslaat. Meer zelfs, er was ooit vanuit onze marketingdienst de idee om rond ditzelfde thema een sensibiliserende campagne op te zetten. Toen hebben we enkele experten bevraagd, die duidelijk hebben aangegeven dat het een slecht idee was. Er zijn 10.000 en 1 nuttigere zaken om op in te zetten.

      2. Maar het is wel de bedoeling dat je dat uitmesten maar één keer doet, en van dan af gewoon alles proper houdt. Want als je de moeite neemt van het uitmesten, dan betekent dat toch dat je dat als nuttig en waardevol ziet, en dus voortaan ook gewoon je inbox tamelijk leeg houdt. Dus als ik nu die mailbox uitmest, en dan voor de komende veertig jaar bijna geen e-mails meer bewaar, dan spaar je daar op termijn toch een hoop mee uit, op welke server dan ook?

      3. maartenverbiest

        Geen hoop. Een heel klein beetje (doorgaans groene) stroom. Je gaat misschien al meer uitsparen door een keertje minder te stofzuigen. Doe het gerust voor jezelf, maar voor de planeet moet je het niet doen.

      4. Ik stofzuig sowieso al niet (wij maken schoon met een bezem en dweil) 😉
        Dus misschien is dit dan nog een van de kleine dingetjes waarop we nog wat kunnen verbeteren, kwestie van toch iets te doen 😉

  3. Dat wist ik niet, maar aan mij zal het in ieder geval niet liggen. Iedere dag eindig ik met een totaal lege mailbox. Ik maak elke dag mijn mailbox leeg en ook de prullenbak. Reclamemails heb ik amper omdat ik mij onmiddellijk afmeld.

    1. Haha, ja, maar dan moet ik meer brieven gaan schrijven (wat ik eigenlijk ook nog steeds doe en gerust meer zou willen doen) maar dan verbruik je weer papier, en die moeten vervoerd worden.. ´t Is altijd iets!

  4. Af en toe eens flink opruimen is echt geen overbodige luxe. Een jaar geleden ben ik eens flink gaan opruimen voor een andere blog. Het bleek dat ik andere blogs volgde die al in geen 8 jaar meer iets hadden gepost. Toen ik na een paar uur klaar was met het opschonen was ik een vijfde deel van de gevolgde blogs armer. Dat scheelt energie blijkbaar en ik kon weer andere interessantere en actuele blogs gaan volgen.

  5. Gelijk weer aan het nadenken… Blijft lastig dat het zo moeilijk is om precies te achterhalen welke keuzes de minste milieubelasting met zich meebrengen… informatie, informatie, informatie, maar welke is juist…?

    1. Ja, dat zag ik hier ook niet aankomen… Heb even gedacht: moet ik deze post nu verwijderen? Maar ik ga hem gewoon laten staan. Het is een goed voorbeeld van hoe ingewikkeld het allemaal is. Maar zolang we erover praten, zijn we tenminste goed bezig, denk ik dan. En ik kan er ook mee leven dat ik niet altijd honderd procent gelijk heb 😉

      1. Precies die discussie maakt het nog informatiever! Het is juist zo interessant (hoewel soms wat teleurstellend) dat je, zelfs als je nadenkt en bewust dingen ‘goed’ probeert te doen, toch bedrogen uitkomt…🙄

      2. Oef, absoluut… Em dan zie je ook dat mensen soms gedemotiveerd geraken en dan maar gewoon niets meer gaan doen. En dat helpt natuurlijk niet.
        Maar het omgekeerde kan ook: dat we iets doen waarvan we denken dat het helpt, en dan voor de rest niets doen omdat we denken dat we al goed bezig zijn. Ja, het is niet eenvoudig…

  6. De planeet zullen we er niet mee redden, want die zal blijven bestaan. Of we de mensheid ermee redden, ik vrees ervoor. Maar desalniettemin heeft een e-mail inderdaad óók impact en hoop ik dat het opruimen je deugd doet!

    Ik richt mijzelf eerder op foto’s etc. : als iemand me een foto stuurt, wordt die niet automatisch gedownload, elke maand verwijder ik vrijwel alles en houd ik er een paar over.
    Op mijn to-dolijstje voor dit jaar staat dat ik al mijn foto’s uit de cloud wil halen en op een harde schijf wil zetten. Dat is meer uit principe: eigenlijk best maf dat ik mijn dierbare herinneringen alleen bewaar op een Google-plaats. Bovendien is het opkuisen wel echt nodig: wat ga je veel bewaren als het toch niet fysiek in de weg staat! (en door dat rommeltje kijk ik nooit een foto terug)

    Goed dat je me er even aan herinnert. 😉

    1. Da´s waar, de planeet zelf zal het nog wel een tijdje volg¡houden, wat voor knoeiboel wij er ook van maken 😉

      En foot´s inderdaad… Mijn probleem is dat ik, vooral op mijn telefoon, totaal geen zicht heb van wat binnenkomt en hoe dat wordt opgeslagen en waar. Ik kom dan dezelfde foto´s op verschillende plaatsen tegen terwijl ik ze ergens anders al verwijderd had. Zeer onrustig word ik daarvan, een instrument hebben waarvan ik eigenlijk niet goed begrijp hoe het werkt.

  7. Affodil

    Ik ga regelmatig door mijn opgeslagen mails met de grove bezem. Met de administratie voor ons eigen gezin, voor mijn moeder én het secretariaat van de dorpsraad kan ik zonder moeite mijn harde schijf doen vastlopen als ik niet tijdig opruim. Dingen die bewaard moeten blijven gaan als document op een externe harde schijf in een (sub)map. De rest zijn vaak heen- en weerberichten over kwesties die in het slotbericht samengevat worden en staan dus in zo’n document.

    Al wat geen software is staat op externe schijven: één voor documenten, één voor ruw foto- en filmmateriaal, één voor bewerkte audio ineens met een naam die je na een paar jaar nog kan thuisbrengen i.p.v. een filenummer dat niks zegt, en één van/voor de dorpsraad.

Plaats een reactie