USA

Ik ben aan het lezen in The Underground Railroad van Colson Whitehead, een boek even gruwelijk als geweldig. Een uitgebreide bespreking volgt wanneer ik het uit heb, maar in het licht van de recente gebeurtenissen in de VS wou ik al even dit citaat delen:

They´d never seen the likes of this, but they´d leave their mark on this new land, as surely as those famous souls at Jamestown, making it theirs through unstoppable racial logic. If niggers were supposed to have their freedom, they wouldn´t be in chains. If the red man was supposed to keep hold of his land, it´d still be his. If the white man wasn´t destined to take this new world, he wouldn´t own it now.

Here was the true Great Spirit, the divine thread connecting all human endeavor -if you can keep it, it is yours. Your property, slave or continent.

The American imperative.

Je bezit, slaaf of continent.

Je presidentschap.

16 gedachtes over “USA

    1. Het was een heel vreemde leeservaring voor iemand als ik, die niet van horror of geweld houd. Langs de ene kant was ik er compleet van ondersteboven, en langs de andere kant wou ik wel graag verderlezen..

    1. Mijn eerste idee was ook: dat boek ga ik niet lezen, want ik ben daar te gevoelig voor. Maar toen zag ik het liggen in de boekenwinkel en las ik de eerste pagina, en toen kon ik het niet meer wegleggen 🙂

      Nu, ik denk niet dat het nodig is dit boek te lezen -er zijn ook andere manieren waarop je erover kan leren. Want ik denk wel dat het belangrijk is dat we de hele achtergrond van racisme kennen, zeker ook omdat het voornamelijk een door de Europeanen gepleegd misdrijf was (op gigantische schaal). En het probleem is dat er zoveel mensen een mening hebben over racisme zonder geïnformeerd te zijn. Dus elke mens die wel een ietwat geïnformeerde mening heeft, kan wat waardevol gewicht in de schaal leggen.
      En ik denk dat je nooooit te oud bent om te leren. Ge kunt toch maar beter iets nuttigs doen met de tijd die u rest, niet? 😉

  1. Pingback: Januari: The Underground Railroad (Colson Whitehead) – Kattebelletjes

Plaats een reactie