Kant kiezen (3): Black Friday

De afgelopen weken heb ik me ingelezen in de geschiedenis van Israël en Palestina, en heb met Palestijnen en joden gepraat. Er staan nu een paar half-afgewerkte blogposts klaar over de geschiedenis van Palestina en Israël. Ik wou dat eerst posten, maar het is nogal veel werk om het goed te doen. Ondertussen blijft het hier al te lang stil, vind ik.

Want 7 oktober is nu bijna 7 weken geleden en ondertussen is de gruwel haast onwerkelijk geworden. Velen onder jullie hebben wellicht uit zelfbescherming bepaalde beelden en informatie geschuwd. Ik niet. Ik heb de video’s gezien, de getuigenissen gehoord. Instagram transformeerde de afgelopen weken in een gateway to hell. Ik zal hier niet alles vertellen wat ik gezien heb, want ik begrijp en respecteer dat sommige mensen zichzelf tegen dat soort kennis willen beschermen. Maar ik vind dat ik het moet weten, als ik mezelf een journalist wil beschouwen.

Ik had nog niet gehuild. Over het algemeen ben ik tamelijk goed bestand tegen dit soort informatie, al is Gaza sinds oktober wel steeds het eerste waar ik aan denk als ik wakker word. Maar daarnet zag ik een vader in Gaza afscheid nemen van zijn vermoorde dochtertje -met zoveel liefde en tederheid – en de tranen stroomden me over de wangen. Nu moet ik wel schrijven.

Maar wat zeg je, wanneer een volk onder je neus uitgemoord wordt en je eigen leiders doen alsof er niets aan de hand is? De Spaanse premier Pedro Sanchez heeft net de enige minister buitengewerkt die voor Palestina dierf opkomen, en is nu gezellig thee gaan drinken met Netanyahu om hem te laten weten dat het nu toch welletjes is geweest met al die Palestijnse doden. Want dat doe je, met staatshoofden die meer dan 11.000 onschuldige burgers, waaronder meer dan 5000 kinderen vermoorden; die scholen, universiteiten en ziekenhuizen vernietigen; die 2 miljoen mensen zonder pardon zonder water, voedsel en elektriciteit zetten. Die mannen sleep je niet voor het Internationaal Strafhof, nee, je gaat daarbij op de thee. Voor al wie nog dierf beweren dat het patriarchaat niet meer bestaat: daar heb je het.

En wij, die thuis zitten, staan nu voor deze keuze: ofwel blijven we zitten, denkende dat we er toch niets aan kunnen doen; ofwel doen we iets, in de overtuiging dat als er maar genoeg mensen uit hun zetel komen, dat er dan wel iets kan veranderen. Het enige wat mij de afgelopen weken wat hoop gaf en mijn vertrouwen in de mensheid een beetje herstelde, waren de massale betogingen, van Chili tot Pakistan, van Denemarken tot Zuid-Afrika. De Holocaust-overlevers die voor de Palestijnen pleiten. Susan Sarandon. Gabor Maté.

Morgen hebben we allemaal een kans om onze stem te laten horen. Want morgen is het Black Friday. De Boycott Divestment Sanctions Movement heeft een lijstje opgesteld van de drie belangrijkste merken die het Israëlische bewind en de genocide steunen. Dus niet het soort merken wier producten onder de kerstboom passen:

Hewlett Packard (HP): HP Inc levert aan de kantoren van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en minister Bezalel Smotrich, die de genocide in Gaza leiden. HP Enterprise levert aan de Israëlische politie, die oorlogsmisdaden begaat en Palestijnen onderdrukt, en aan gevangenissen waar Palestijnse politieke gevangenen en kinderen vaak worden gemarteld en onder onmenselijke omstandigheden worden vastgehouden. Het bedrijf levert ook exclusieve servers voor Israëls racistische ID-systeem, de hoeksteen van het apartheidssysteem.(*)

PUMA: Sportkledingfabrikant Puma is de hoofdsponsor van de Israëlische voetbalbond (IFA), waaronder teams vallen die zich in illegale Israëlische nederzettingen op bezet Palestijns gebied bevinden. De militaire bezetting van Israël verdrijft Palestijnse families uit hun huizen om plaats te maken voor Israëlische nederzettingen, die onder internationaal recht beschouwd worden als oorlogsmisdaden.(*)

Marvel: In de volgende Captain America-film van Marvel verschijnt Sabra/Ruth Bat-Seraph, een “superheld” die voor de Israëlische geheime dienst Mossad werkt. Door middel van dit personage maakt Marvel zich medeplichtig aan anti-Palestijns racisme, Israëlische propaganda en het verheerlijken van koloniaal geweld. (*)

Oh, en Carrefour links laten liggen kan ook helpen: Op 8 maart 2022 kondigde de Carrefour Group een nieuwe franchiseovereenkomst aan in Israël met Electra Consumer Products en haar dochteronderneming Yenot Bitan, die beide actief zijn in de illegale Israëlische nederzettingenonderneming. Deze beslissing maakt Carrefour medeplichtig aan oorlogsmisdaden gepleegd door het Israëlische regime van bezetting, kolonisatie en apartheid tegenover het Palestijnse volk.(*)

(*) Vertaalde en aangepaste tekst van bdsmovement.net.

6 gedachtes over “Kant kiezen (3): Black Friday

  1. Ik vraag me ook altijd af waar dat soort thee-gesprekken dan over gaan, met oorlogszuchtige bewindvoerders.
    Het negeren van Black Friday en dan zéker deze merken om genoemde redenen, dat kost geen enkele moeite en is dus het minste wat ik kan doen…

    1. Wat Carrefour betreft: die werden al eens geboycot door de mensen die er zelf werken, want via het installeren van zelfscanners willen ze op termijn hun personeel grotendeels buitenwerken:
      https://www.globalinfo.nl/nieuws/kassapersoneel-carrefour-belgie-boycot-en-saboteert-zelfscanners/

      En je raakt met een boycot natuurlijk ook mensen die het niet verdienen, maar er is een verschil tussen je job kwijtraken in een onethisch bedrijf en een andere job vinden, of je kinderen / je ledenmaten/ je leven kwijtraken in een bombardement.

      Deze manier van boycotten was een van de pilaren in de strijd tegen apartheid in Zuid-Afrika, en dat was het toch wel waard daar korte metten mee te maken, denk ik…

      Dit zijn trouwens ook vaak bedrijven die niet bepaald ethisch omgaan met wie er werkt. Bijvoorbeeld over Puma schrijft goodonyoueco dit:
      “we found no evidence Puma implements practices to encourage diversity and inclusion in most of its supply chain, nor that it ensures payment of a living wage, which is a big red flag for us.”

  2. ik wou je gewoon laten weten dat ik meelees.
    Ik heb geen ‘bijdrage’.. ik vind het dapper dat je hier schrijft en de info die ik hier verneem en ik probeer mee te helpen verspreiden en duimen natuurlijk.

    merci

Plaats een reactie