Bevrijd mijn boek

Vorige week woensdag stuurde ik Jeroen Bernaer van uitgeverij Matador deze mail:

Dag Jeroen,

ik weet niet wat er speelt bij Matador. Hopelijk gaat alles goed met jou, ondanks de problemen met de uitgeverij.

Ondertussen is het voor ons beiden vast wel duidelijk dat mijn boek er op deze manier niet zal komen. We kunnen dit heel makkelijk en snel oplossen: door het contract te verbreken. Ik wil graag antwoord voor donderdag 16 maart 2023.

Indien ik geen antwoord krijg, zal ik stappen moeten ondernemen die voor ons beiden vervelender en moeizamer zijn. Dus Jeroen, doe ons beiden een plezier en laten we gewoon het contract verbreken.

Met vriendelijke groeten,

Kathleen Verbiest

Wanneer ik in mijn mailbox het mailverkeer tussen mezelf en de uitgever nakijk, zie ik dat de laatste mail van hem in april 2022 verstuurd werd. De cover van het boek was toen al klaar, en we waren het bijna eens over de laatste versie van het manuscript. Op dat moment stonden we al flink achter op schema, want eigenlijk was het de bedoeling dat het boek er al in het voorjaar van 2022 zou komen.

Na de zomer van 2022 zie ik enkel nog mails van mezelf verschijnen wanneer ik in de zoekbalk het adres van de uitgever ingeef. Het zijn mails waarin ik vraag hoe het er nu mee staat, of hij al een nieuwe uitgavedatum in gedachten heeft, en of hij me alsjeblieft wil antwoorden.

Wanneer de éénrichtingsmodus van dat mailverkeer me de keel begint uit te hangen, vraag ik hem om het contract te verbreken. Zolang ik aan dat contract vasthang, kan ik immers nergens anders terecht met mijn eigen materiaal. Ik kan het niet eens zelf uitgeven, laat staan met iets nieuws op de proppen komen. Bovendien heb ik me bij het tekenen van het contract door hem laten overhalen voor vijf jaar te tekenen, in plaats van voor drie jaar, wat de standaard is. Daarmee hang ik vast tot 2026. Het even uitzitten lijkt me dus een schadelijke optie.

Op mijn voorstel het contract te verbreken krijg ik wel antwoord: nee, hij wil het contract niet verbreken. Het boek zal er komen hoor, we zoeken gewoon een nieuwe datum van uitgave. En daarna valt weer een oorverdovende stilte.

Daarmee blijft mijn boek gegijzeld en word ikzelf tot 2026 de mond gesnoerd. Eerlijk kan je dat niet noemen.

Wanneer ik via Facebook gecontacteerd word door een andere schrijver die bij Matador een contract heeft, blijkt dat ik niet de enige auteur ben die door hen geghost wordt. Uit zijn verhaal kan ik bovendien opmaken dat ik van geluk mag spreken dat mijn boek nog niet uitgegeven werd. Was dat wel gebeurd, dan was de pre-order waarschijnlijk volledig in de soep gedraaid en had ik vast geen cent gezien van de povere opbrengst. Ik kus mijn beide pollekes om iets waar ik al maandenlang op loop te vloeken.

Ondertussen is het wel nog steeds de bedoeling dat dat boek er komt. Dus ga ik nu eens deftig bekijken hoe ik vanonder dat contract kan muizen, want ook op bovenstaande mail kreeg ik geen antwoord. Een paar vriendinnen en sympathisanten zijn op sociale media alvast begonnen met Matador in de juiste richting te porren (wat mij ontzettend ontroerd heeft) (*). Wie mee wil porren: laat u gaan.

Wordt vervolgd…

(*) Ja, daar sta ik nu, met mijn groot Facebook Dilemma… Moet ik ook nog eens dringend een blogpost over schrijven.

39 gedachtes over “Bevrijd mijn boek

    1. Er staat dat het moet uitgegeven worden binnen een bepaalde termijn nadat de definitieve versie is goedgekeurd. Maar tot een definitieve versie zijn we dus nooit gekomen op deze manier…
      Enfin, ik zal er wel onderuit geraken!

  1. Tijd voor actie nu. Dit zijn duidelijke onbetrouwbare mensen. Ik heb in een gelijkaardige situatie gezeten toen mijn vorige uitgeverij uiteindelijk failliet ging. Het vertrouwen is volledig weg. Dat soort figuren zijn vaak gevoelig voor LinkedIn. Is het een idee om hem te taggen en je netwerk hun mening te vragen? Ik zou je bericht alvast delen want dit is onaanvaardbaar.

    1. Ja, via LinkedIn, daar heb ik nog niets gepost… Merci voor de tip! En da´s waar, jij hebt ook problemen gehad, nu herinner ik me jouw verhaal. Blij dat je uiteindelijk bij een betrouwbare uitgever terecht bent gekomen!

      1. Ik heb zonet zelf een blog geschreven over jouw verhaal met de link naar je blog. Hopelijk komen er wat reacties die hulp bieden. Zo’n fratsen maken mij extreem strijdvaardig. Love you, darling

  2. Wat ontzettend jammer, kennelijk is het een contract met redelijk eenzijdige verplichtingen? Echt heel vervelend, je gaat het in goed vertrouwen aan en stopt er zo veel van jezelf in dat je er vanuit gaat dat de ander dat ook goed. De juridische gaatjes moeten zoeken om er onderuit te komen is nooit leuk werk. Hopelijk komen er tips van ervaringsgenoten!
    Ik wacht met smart…

      1. Keep going. Een vriendin van me gaf daar ook een boek uit bij de start van Matador. Ik denk dat ik hem zelfs crowdfundgewijs gesteund heb 🙂 (Het is een inwoner van mijn huidige woonplaats).

      2. En jouw vriendin heeft er geen problemen mee gehad?
        Ik heb de indruk dat het in het begin wel goed ging, maar dat het op een bepaald moment met verschillende mensen tegelijk fout is beginnen lopen…

      1. Sterk dat je er zo positief bij blijft, maar ik vermoed dat je liever andere dingen schrijft dan ingebrekestellingen. (Ik weet niet wat dat precies is, maar het klinkt saai.)
        Hopelijk wordt je boek gauw bevrijd, zodat we het kunnen lezen.

  3. kleine atlas

    Oh my god, wat ongelooflijk leep van matador. Ik heb ook het blog van Jurgen gelezen en hier zit duidelijk een systeem achter. Als je nog altijd geen antwoord krijgt, zou een aangetekende brief via een advocaat een haalbare optie zijn?

  4. Pingback: Matador Uitgeverij: Mijn Verhaal - Blog - JVN Photography

  5. Pingback: “Gaten Slapen” :: een einde. (Statement over de stopzetting van de samenwerking met Matador Uitgeverij) | Jürgen NaKielski

  6. Pingback: PERSTEKST :: “6 gedupeerde schrijvers kaarten wanpraktijken binnen Matador Uitgeverij aan” | Jürgen NaKielski

Plaats een reactie