Kant kiezen (10): Een historisch moment

Vandaag schreef Philippe Lazzarini, commissaris-generaal van UNRWA (de markeringen zijn van mij):

“Gisteren schreef ik aan de voorzitter van de Algemene Vergadering van de VN om hem te informeren dat het vermogen van UNRWA om haar mandaat in Gaza te blijven uitvoeren nu zeer beperkt is geworden. Met constante bombardementen, een lage en onregelmatige aanvoer van voedsel en andere humanitaire goederen in de Gazastrook in vergelijking met de immense behoeften van de ontheemden in onze overvolle schuilplaatsen en daarbuiten, vermindert het vermogen van UNRWA om mensen te helpen en te beschermen snel.”

“Toen ik mijn brief naar de voorzitter van de Algemene Vergadering stuurde, nam ik kennis van het besluit van de secretaris-generaal van de VN om artikel 99 van het VN-Handvest in te roepen, omdat de bedreigingen van het huidige conflict voor de internationale vrede, veiligheid en het leven van bijna de hele bevolking in Gaza zeer reëel zijn.”

“UNRWA is de belangrijkste leverancier van humanitaire hulp aan meer dan 2,2 miljoen mensen in Gaza. De helft van hen heeft onderdak gezocht in UNRWA-faciliteiten die, ondanks het feit dat ze volgens het internationaal humanitair recht beschermd zouden moeten worden, niet gespaard zijn gebleven tijdens de meedogenloze bombardementen op Gaza. 270 ontheemden werden gedood in de faciliteiten en bijna 1.000 raakten gewond.”

Vandaag werd die noodresolutie, artikel 99, die alarmbel, die noodkreet, verworpen. Er waren maar twee landen die niet voor stemden: het VK onthield zich, en de VS stemden tegen. Het bombarderen van de burgerbevolking van Gaza zal dus, na meer twee maanden (!) ongehinderd voortgezet worden.

Ook al kwamen er in Indonesië twee miljoen (ja, twee MILJOEN) mensen op straat om een staakt-het-vuren te eisen (hier kan je de video zien). Ook al kwamen er in Guernica, waar ze wel iets weten van bombardementen, meer dan 3000 mensen samen om in een levend mozaīek de Palestijnse vlag te vormen (hier kan je de foto zien).

Ook al laat de Wereldgezondheidsorganisatie weten dat de situatie “beyond imaginable” is. “Kinderen en volwassenen smeken en huilen om water. We zijn op het punt gekomen waarop de meest essentiële basisvoorzieningen niet meer voorhanden zijn”, zei Christian Lindmeier van de WGO. 

Maar Netanyahu houdt de poorten van het concentratiekamp gesloten, gaat verder met uithongeren en bombarderen, en grote broer Biden zorgt ervoor dat hij gewoon zijn gang kan gaan.

Ga de straat op. Of als je je daar ongemakkelijk bij voelt: Boycot Israël.

Het lijkt misschien weinig, maar als genoeg mensen het doet, kan dat voor de mensen in Gaza echt het verschil maken.

3 gedachtes over “Kant kiezen (10): Een historisch moment

  1. Je reeks is heel waardevol Kathleen. Ik las een paar maanden geen blogs meer, instagram was zowat mijn mentale limiet (met nieuws waarvan ik elke dag dacht dat het niet meer slechter kon, om het dan toch nog te zien verergeren). Maar wat ben ik blij dat ik de app weer opende en je zorgvuldig gekozen woorden lees. Deze veto valt niet goed te praten, net zoals 7 oktober niet goed te praten is.

Plaats een reactie