Reclaam: embrace your voice (Griet Samain)

Ik heb onlangs iets gewonnen op Instagram! Jeej!

Het was een online workshop genaamd “Embrace you voice“. Ik had er geen idee van wat dat inhield, maar omdat alles wat met zingen te maken heeft mij interesseert, had ik me toch voor de wedstrijd opgegeven.

Op het uur van de waarheid (dat was 20u op een maandagavond) klikte ik op de Zoomlink die me was doorgemaild, en zo kwam ik terecht op de zolder van Griet Samain, die de workshop leidde. Ik zag ook de andere deelnemers in kleinere venstertjes, ieder in hun eigen kamer, de grote lichten uit, gezellige sfeerlampjes en kaarsen aan. En toen begonnen we te zingen. Griet liet haar microfoon aanstaan, uiteraard, maar de deelnemers zetten tijdens het zingen hun microfoon uit. Zo konden we allemaal lekker zingen hoe we wilden, zonder ons zorgen te maken over hoe het zou klinken.

We deden ademhalingsoefeningen en zongen mantra´s, voorgezongen en begeleid door Griet, die af en toe de piano afwisselde voor een gitaar.

When I breathe in I find peace

When I breathe out I find home

Ik hoorde mijn eigen stem en die van Griet. Ik zag de andere deelnemers meewiegen op de muziek. We zongen, bleven zingen, en gaandeweg voelde ik me loodrecht naar beneden zakken op de spiraal die de tijd is, en terechtkomen in de jaren ´70, in een kleine, warme gemeenschap van vredewensers, die doorheen de muziek verbinding maken en hun hart openzetten.

Wat een mooie ervaring was dat.

Eentje waar ik dus graag (ongevraagd, laat dat duidelijk zijn) reclame voor wil maken. Want misschien zijn er nog mensen die even vanachter hun computer op deze manier aan het coronatijdperk willen ontsnappen. Hun hart willen openstellen. Verbinding maken.

Je kan Griet vinden op www.grietsamain.be en via instagram op @grietsamain. Info over de online sessies vind je hier.

En voor wie gewoon even van haar mooie stem wil genieten:

28 gedachtes over “Reclaam: embrace your voice (Griet Samain)

      1. marieclaire

        Echter, er komt geen geluid uit mijn keel als ik probeer te zingen. Schreeuwen (roepen), een gil geven kan ik ook niet. Praten daarentegen…😉

      2. Da´s waar, ik was te snel met mijn conclusie: er zijn inderdaad mensen die niet kunnen zingen omwille van stemproblemen… Maar “rappen” kan je dus wel 😉

      3. Ik ken nochtans iemand die ooit, op de lagere klassen, een lied moest zingen voor de hele klas. Beschaamd als hij was en zeker van zijn vals zingen begon hij eraan, maar mocht na vijf seconden stoppen. ‘Maak jij maar een mooi opstel, Paul,’ zei die leerkracht, en daar kreeg ik goeie punten op!

  1. Oh, dat klinkt wel leuk. Misschien wil ik dat wel eens doen, maar eerst mijn kamertje hier in ons nieuwe huis wat verder inrichten. Voorlopig galmt het hier veel te hard, ik zou niet durven doorzingen.

Plaats een reactie