Corona Chronicles: day 20

Vandaag wil ik jullie een schoonheidstip aan de hand doen die ik zonet heb opgepikt tijdens een videoconferentie, en die dankzij de lock down meteen probleemloos kan worden toegepast.

Een quarantaine is namelijk het ideale moment om “je haar te resetten”.

Heb je wel eens gemerkt dat het frequent wassen van je haar ervoor zorgt dat je het almaar frequenter moet wassen om het vetvrij te houden? Wil je deze cirkel doorbreken? Dan is deze techniek iets voor jou.

Het principe is heel eenvoudig: stel het wassen van je haar zo lang mogelijk uit. De dag waarop je dan uiteindelijk weer naar de shampoo grijpt, word je voor het dagenlang verdragen van je vetkopje beloond met een prachtige, propere haardos die het veel langer zonder wasbeurt uithoudt dan voorheen.

Gelieve op voorhand wel te testen of je relatie tegen deze behandeling bestand is.

 

 

 

53 gedachtes over “Corona Chronicles: day 20

  1. Mijn relatie zal het wel overleven. Ikzelf niet vrees ik. Ik was het iedere dag, kom niet buiten zonder gewassen haar. Zelfs als ik om 11u een afspraak heb bij de kapper zal ik het ’s morgens nog zelf wassen. Al sinds mijn 16de of zo …

  2. Ik heb vanmorgen mijn baard moeten resetten van Madame Masj. Zouden die stoppels nu ook langer wegblijven?
    Ik hoop dat het goed met je gaat (ik ben blij dat je alvast niets negatiefs meldt in je tekstje). Hou de moed er in.

    1. Merci. Gisterenmiddag was ik wel weer erg moe en voelde het precies terug opkomen. Maar tegen de avond aan was het weer voorbij, en vandaag voel ik me helemaal beter.

      Wat scheren betreft: ah nee he, dat heb je dan verkeerd toegepast 🙂 Minder scheren, want op die manier groeit het minder snel -dat zou dan het principe zijn. Uw baard resetten is uw baard laten groeien! Zou uw relatie daar tegen bestand zijn? 😉

  3. Ik was mijn haar twee keer per week. Het wordt gewassen met koud water en een shampoobar. Dat doe ik nu bijna een jaar. Na het wassen wrijf ik mijn haren in met arganolie. Ruikt heerlijk en maakt het zacht.
    Om de vijf weken laat ik mijn grijze uitgroei kleuren bij de kapper. Dat kan nu niet… en dat is nu al goed te zien. Toch ben ik van plan om het niet zelf te kleuren. Ik wil eens zien wat het geeft na een paar weken/maanden. Dit is een uitgelezen moment voor dit experiment. Zo kan ik eindelijk zien hoe grijs ik eigenlijk ben en of het grijs mij staat.
    Het grootste werk is het föhnen van mijn haar. Ik heb veel haar. Als ik het niet föhn, heb ik veel krullen en is het na vijf uren nog niet droog.
    Als mijn haar maar goed zit… dat is wel belangrijk voor mij. En ik denk voor veel vrouwen, zeker naarmate je ouder wordt.
    Mijn haar draag ik nooit los omdat het te wild en ontembaar is. Ik lijk net een wilde bosvrouw met mijn haren los.
    Zo, nu weet je alles over mijn haar.

    1. Da´s leuk 🙂 Ik denk dat iedereen wel een ander haar-verhaal heeft, en da´s eigenlijk wel eens interessant van dat te horen.
      Dus met twee keer per week heb je voldoende? En wat is een shampoobar?

      Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste grijze haren gevonden. Dat was toch wel even schrikken, want ik had niet verwcaht dat ze behalve een andere kleur ook een andere structuur zouden hebben: ruwer en minder flexibel. dat had ik niet verwacht.
      Ben benieuwd wat je zelf van je uitgroei experiment zal vinden, mij ljikt het wel boeiend…

    1. Ja, dat zat ik nu ook te denken. Wat zijn zo nog dingen waar we teveel mee bezig zijn en die we eigenlijk niet nodig hebben? Da´s misschien nog iets voor een post over een paar weken 😉

    1. Jaaa, ik hou er ook van als Alfonso zijn haar langer wordt! Maar hij vindt het zelf vervelend, dus net als het (naar mijn smaak) op iets begint te trekken, scheert hij het af. En dan eis ik altijd eerst een kort afscheidsmomentje op 🙂

  4. Ik probeer dit elke vakantie wel eens. En ja, als ik het dan was, ziet mijn haar er prachtig uit. Maar het effect blijft niet duren, het lukt niet om daarmee mijn wasschema definitief te veranderen…

    1. Ik vraag me af of ons haar nu misschien ook midner snel vettig zal worden omdat de lucht schoner is…? Dus misschien blijft het nu wel wat langer duren -tot iedereen weer gaat beginnen rondrijden met de auto?

      1. Ik maak het vooral zelf vettig door met mijn handen in mijn haar te zitten en lokken rond mijn vingers te draaien. Heel moeilijk om dat af te leren!

  5. ik heb dat een paar jaar geleden al gedaan en was het nu doorgaans twee keer per week. is helemaal niet nodig om elke dag je haar te wassen en het begint er veel gezonder uit te zien. en dan al die tijd nog eens die je erbij wint!

  6. Ik zal hier even de viespeuk uithangen (vind ik echt een heel leuk woord). Want, voor mij werkte dit dus echt. Geeft me wel rust, dat ik daar minder van afhankelijk ben en natuurlijk ook fijn dat je zo minder rommel in het riool stort.

    Ik denk dat ik in 2015/2016 minder begon te wassen, momenteel was ik het eens in de tien dagen (zoiets) en eigenlijk niet eens omdat het dan vet is.
    Ik ben wel andere shampoo gaan gebruiken, omdat ik merkte hoe mijn hoofdhuid irriteerde na een wasbeurt, omdat het al die stoffen niet meer gewend was.

    Vond het trouwens wel spannend om dit aan de vriend (toen hij bijna de vriend werd) te vertellen, want ik hecht erg aan schoon en jezelf goed verzorgen, maar hij bleek hetzelfde te doen! (En had ook wat schroom)

    Ga je het ook proberen?

    1. Wauw, een keer in de tien dagen! Lijkt me super als je haar niet meer nodig heeft. Ik wil het zeker proberen , ik ga zien hoe ver ik geraak… Gisteren zou ik het normaal gezien gewassen hebben, Maar dat heb ik dus overgeslagen.
      Ik heb een aantal jaar geleden ook wel eens zitten opzoeken hoe je je haar “ecologisch” kan wassen, en dara kwam dan volgens bepaalde internetbronnen bicarbonaat, appelazijn en/of eieren aan te pas. Misschien moet ik me daar nog eens in verdiepen.

      1. 🙂 ik ben benieuwd naar je experiment! Bij mij ging het wel geleidelijk hoor, want ik kon echt niet met (de verdenking van) vet haar voor de klas. Dat werkte in ieder geval niet voor de kwaliteit van m’n lessen. 😉 Dus ik heb eigenlijk nooit langer gelopen dan dat ik zelf prettig vond.

        Ben benieuwd ook naar je ecologische varianten! Al lijken eieren me niet zo klimaatvriendelijk om in je haar te smeren?

      2. Eieren, dara heb ik ook een soort spontane weerstand tegen. Enerzijdsomdat het me gewoon te vettig lijkt, en anderzijds omdat het eten is, wat me niet erg verantwoord lijkt.

        Heb ondertussen wat zitten opzoeken en bicarbonaat lijkt niet zo´n goed alternatief: https://www.medicalnewstoday.com/articles/321225#what-the-evidence-says

        Over appelazijn kan ik niets wetenschappelijks vinden.

        Wat wel overal terugkomt. is dat je de pH in het oog moet houden. Bicarbonaat is alkalisch, appelazijn zuuur, dus die twee moeten in balans zijn qua sterkte zodat je de pH van je hoofdhuid niet de duvel aandoet. Maar het lijkt me moeilijk om dat zelf uit te vlooien, hoeveel je dan precies van beiden moet gebruiken.

        Ik heb wel eens ene tijdje ene meer ecologische shampoo gebruikt (uit een winkeltje dat nu dicht is). Misschien moet ik daar maar weer naar op zoek gaan. Maar ik ga sowieso proberen mijn haar alvast wat minder vaak te wassen.

      3. Olijfzeep is in jouw contreien misschien ook makkelijker te krijgen? En, de pH van mijn shampoo is 5,5, daar adverteren ze namelijk mee, seba med heet het. Maar ik kocht dat in Nederland, geen idee of ze dat overal hebben. (Dat is het voordeel van weinig wassen, je koopt maar heel zelden shampoo)

        Succes én veel plezier ermee! 🙂

      4. Olijfzeep, dat zou wel eens kunnen… Zodra alle winkels weer opengaan, zal ik eens in het natuurwinkeltje hier in het dorp gaan kijken (dat ken jij he :)) Die zullen vast ook wel wat steun kunnen gebruiken dan, dus dat is mooi meegenomen.

      5. Marry

        Er is ook shampoo waar ei in zit. Voordeel: de fabrikant bewerkt het zo dat het haar de voedingsstoffen kan opnemen. Bij zelf een ei in je haar smeren is dat beperkt.
        Wat je weerzin tegen het gebruiken van voedsel voor haarverzorging betreft: olijfolie is ook voedsel. Dan zijn er nog de shampoos met honing, avocado, bier, ach noem maar op. En of je het nu opeet of dat het in cosmetica zit: op beide wijzen komt het het lichaam ten goede. Zelf kies ik toch een goede en verantwoorde shampoo. Voor mij geen gesmeer met eieren of een fles bier over m’n hoofd gieten.

  7. Affodil

    Is niks voor mij. Ik krijg al jeuk als ik er aan denk. Vandaar mijn korte coupe (en ontelbare snel mislukte pogingen om mijn haar te laten groeien). Douchen, haar wassen, afdrogen, klaar … Ik hoef zelfs geen kam of borstel, ik breng het gewoon met mijn vingertoppen op orde. Scheelt weer een plekje op de wastafel.

  8. Haha! Dit werkt echt, ik deed dit toen ik nog werkte en deed mijn toen lange haren elke dag in een staartje in de hoop dat niemand het zou opmerken. In deze lock down is dat wel veel handiger! Intussen zijn we 5jaar later en spoel ik mijn haar 1x per week met water en beetje appelciderazijn en zo wordt het perfect proper, vetvrij en zacht. Ons lichaam heeft al die middeltjes niet nodig en kan zichzelf perfect in stand houden. Maar die ontwenningsperiode in ’t begin, die is niet echt aangenaam (maar ik zou ’t wel iedereen aanraden!)

      1. In principe is spoelen met water genoeg, maar hier zit er veel kalk in het leidingswater. Daardoor blijft de vuiligheid aan je haar ‘plakken’ en wordt het (bij mij toch) een vetboel als ik zonder appelciderazijn was. Ik neem 1 el appelciderazijn op 250ml water en masseer dat in min haar/hoofdhuid en spoel dan uit. De azijngeur trekt snel weg, dus da’s geen probleem. Laat eens weten hoe je het stelt hé 😉

      2. Ik ben wat aan het opzoeken geweest, en naar het schijnt moet je wel oppassen omdat de pH waarde van azijn anders is dan die van je hoofdhuid? Heb je daar soms iets van gemerkt, iets van irritatie ofzo? En hoe is je haarstructuur nu tegenover toen je nog met shampoo waste? Is die veranderd of dezelfde egebleven?
        Wij hebben hier trouwens ook heel veel kalk in het water…

      3. Ik ben geen expert, maar ik veronderstel dat dat de reden is dat men appelciderazijn aanraadt ipv gewone azijn? In elk geval lees ik overal dat je ACA moet verdunnen, wat ik ook doe. Ik durf ook een week of 2 met alleen water spoelen en dan weer eens met verdunde ACA. Trouwens, in shampoo zitten ook stoffen die de hoofdhuid geen deugd doen, maar daarvoor wordt niet gewaarschuwd. Dus neem ik die waarschuwingen met een korreltje zout.
        Mijn haarstructuur is hetzelfde gebleven, iets minder pluizig 🙂 Ik had vroeger lichte roos en dat heb ik nog steeds, dus er is weinig veranderd.
        In de overschakeling maakte ik trouwens gebruik van natriumbicarbonaat, maar dat zou ik niet permanent gebruiken want op lange termijn kan dat ook weer slecht zijn…
        Mijn doel is eigenlijk om niets behalve water te gebruiken (op reis in Scandinavië ging dat perfect) maar in dit kalkhoudend water lukt dat niet, dus moet ik wel iets azijnerigs gebruiken. Ik gebruik het niet zozeer om mijn haar te wassen, maar eerder om de kalk te neutraliseren… Moest ik toegang hebben tot natuurlijk water, zou ik helemaal niets meer nodig hebben.

  9. Kleine Atlas

    Ik heb dat ooit ook (uiteraard ;)) gedaan. Ik waste toen max 1x/week, eerder wat minder en gewoon met zeep. Het positieve (bij mijn haar): het werkte. Het negatieve: mijn haar was nooit heel mooi, het werd erg dof en slap.

    Toen ik langer haar had, waste ik mijn haar zo ongeveer om de de 5 dagen. Nu is het korter en iets sneller vies, maar is het nog altijd ‘maar’ 2x/week.

  10. 6 jaar geleden waste ik mijn haar om de dag, dus een dag wel, een dag niet. Ik ben toen de vettigheid beginnen afbouwen en nu was ik het met 3 dagen tussen. Sinds de lockdown zit ik al aan 4 dagen er tussen. En eigenlijk vind ik mijn haar best ok 🙂

Plaats een reactie