Geluk

Ik kreeg een tijdje geleden dit mooie doorgeefstokje aangereikt door Le Petit Requin: de Gelukzaaierstag. Een aantal vragen over geluk. Dat bleek niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht leek (of misschien maakte ik het te moeilijk) (ja, dat zal het wel geweest zijn). Dit is waar al dat nadenken over geluk uiteindelijk op uit kwam:

1. Ben je zelf soms eens op zoek naar wat meer geluk?

Meer dan zoeken naar geluk ben ik op zoek naar manieren waarop ik het leven optimaal kan leven met de beperkingen en de mogelijkheden die ik voorhanden heb. Daarbij moet ik rekening houden met mezelf (zelfkennis is daarbij cruciaal), de mensen in mijn omgeving en mijn situatie. (Ik heb voorlopig geen antwoord op de vraag of het verleden en de toekomst daarbij ook in gedachten gehouden moeten worden.) Het is mijn ervaring dat wanneer ik dat goed voor elkaar krijg, het geluk dan meestal vanzelf volgt.

2. Wat maakt jou gelukkig?

Er is enerzijds een puur fysieke sensatie die mij instant gelukkig maakt. Het is een soort gloeien in mijn buik dat ontspanning uitstraalt naar de rest van mijn lichaam. Zodra dat opkomt, maakt het eigenlijk niet uit waar ik ben -dan kan ik gewoon zitten genieten en helemaal content zijn, zonder meer. Ik vermoed dat het meestal komt wanneer ik een degelijk stuk vlees gegeten heb. Helemaal not done voor de vegetariërs, ik weet het, en mijn excuses. Als ik helemaal eerlijk ben, moet ik dus toegeven dat de kortste weg naar geluk een goeie lap rood vlees is. Ik kan er ook niet aan doen. De laatste tijd ben ik veel met ademhalingstechnieken bezig en daar word ik ook wel rustig van, maar dat geeft niet meteen zo´n scheut geluk in mijn lijf. Evolutionair gezien komen we recht uit de jungle, en dat voel ik soms dus.

Even een minder viscerale invalshoek: ik kan ook heel erg gelukkig worden als ik een samenhang, een evenwicht, een soort spontane verbondenheid ervaar. Dingen die kloppen, beter worden, in elkaar vallen, betekenis hebben. Die wonderbare momenten waarop ik aan iemand voorgesteld word, en het klikt meteen. Wanneer iemand een huis, een leven, een hart voor me openstelt. Wanneer de ruzies opmerkelijk korter worden omdat we bijleren, en er na de ruzie weer gewoon vrede is. Wanneer ik om me heen kijk en denk: ik woon in een leuk huis, met water, electriciteit, een degelijke matras, stille nachten en aan de muren de kleuren die ik zelf gekozen heb. Wanneer mijn dochter een fijne dag heeft. Wanneer de hond naast me komt zitten. Wanneer mijn man tijdens een feestje achter me langs loopt en me een kus op mijn achterhoofd geeft. Wanneer ik iets gemaakt heb dat werkt, mooi is, geapprecieerd wordt. Wanneer ik thuiskom met fietstassen vol groenten en fruit uit de lokale fruitwinkel. Wanneer de postbode aanbelt met een nieuw boek, of er een leuke brief of een pakje in de brievenbus zit. Wanneer ik goede muziek hoor, onderduik in een boek, meegesleept word door een prachtige film. Wanneer iets zo mooi is dat ik erom moet huilen.

3. Maak jij anderen al eens gelukkig en op welke manier doe je dat dan?

De meest effectieve manier om anderen gelukkig te maken is volgens mij je ego uitschakelen. Want dan pas sta je helemaal voor hen open. Dan moeten ze niet meer op hun tellen passen, hoeven ze niet aan te vallen en zich niet te verdedigen. Dan pas kan je luisteren en aanvaarden. Als twee mensen dat tegenover elkaar doen, kunnen ze helemaal zichzelf zijn. (Dit betekent niet dat je de ander zijn/haar goesting moet laten doen. Je moet natuurlijk je eigen grenzen en noden in gedachten houden.)

4. Wat ga jij doen om jezelf/anderen gelukkiger te maken?

Het is best moeilijk om niet vanuit je ego te denken en te handelen, het is een soort automatisme waar we in vervallen voordat we er erg in hebben. Maar ik probeer me er wel van bewust te zijn. Soms lukt dat, soms lukt dat niet. Maar oefening baart kunst.

5. Als je een boek of film over geluk zou mogen aanraden aan de gelukszaaier, welke zou dat dan zijn?

Boek: “Awakening The Buddha Within“, van Lama Surya Das (in het Nederlands vertaald als “De Ontwakende Boeddha”).

Film: “Little Miss Sunshine“. (Standaardantwoord op de vraag “welke film raad je aan”).

6. Op welke drie blogs zou je graag wat geluk zaaien?

Oef, uitkiezen, daar ben ik niet goed in… Ik zou zeggen: wie zich ertoe geroepen voelt, gelieve het doorgeefstokje aan te nemen! *Kath gooit stokje in uw richting*

 

 

 

 

12 gedachtes over “Geluk

  1. Ik lees graag over geluk. Het blijft een mens in de ban houden, we blijven met zijn allen zoeken, het zoeken en geven blijft een grote uitdaging. Want we blijven mens. En zo kwam hier 4 keer “blijven”😉.

    Voor mij is geluk een heel kortstondig moment. Maar als tevredenheid overheerst, ben ik meer dan tevreden. Ik val in herhaling……

    1. Op in herhaling vallen word je hier niet afgerekend hoor 😉
      Als je graag over de zoektocht naar geluk leest: Robert Holden heeft daar ook een interessant boek (Be Happy) over geschreven, en je kan van hem denk ik ook filnpjes op youtube vinden.
      En ja, contentement is ook een mooie 🙂 Wordt onderschat!

  2. Geluk is inderdaad een fascinerend begrip. Ik vind dat Dirk De Wachter – de Nick Cave onder de psychiaters – daar wel interessante dingen over te vertellen heeft. Hij pleit voor de appreciatie van ‘het gewone leven’ en de vele mooie dingen die eruit voortvloeien. Jouw antwoorden in je blog illustreren dit mooi. Hij zegt ook dat we gerust wat vaker ongelukkig mogen zijn zonder te denken dat er iets mis met ons is. Het leven is soms gewoon lastig en als we dat erkennen zijn we ook weer een stap dichter bij een realistische definitie van geluk. En in onze individualistische maatschappij kan verbondenheid het geluksgevoel – hoe onbestemd dit gevoel ook mag zijn – ook versterken. Dat kan uiteraard verbondenheid zijn met je vrienden, maar voor mij is dat evengoed met de natuur of met de sympathieke bloggers die ik heb leren kennen! 😉

    1. Dat is heel mooi gezegd! En dat van die bloggers is zeker waar. Op zich lijkt het gek, want je leert mensen kennen op een manier die vroeger amper mogelijk was (behalve misschien met pennenvrienden): je maakt meteen contact met iemands gedachten- en gevoelswereld, zonder eerst fysiek kennis te maken. Ik heb nog maar twee keer een blogger in levende lijve ontmoet, en ik weet niet of anderen daar misschien negatieve ervaringen mee hebben, maar bij die twee ontmoetingen bleek het plaatje echt te kloppen. Dat was heel mooi om te merken, dat je een echte band kan opbouwen door middel van een virtueel medium.

      1. Ik heb dezelfde positieve ervaringen! Het goede gevoel dat ik online bij die bloggers had, werd “offline” dubbel en dik bevestigd.
        Heel fijn trouwens om je antwoorden te lezen en hoe je er over nagedacht hebt (en tegelijk hilarisch, die beschrijving hoe een lap rood vlees de kortste weg naar geluk is; ik herken er mij helemaal niet in – brrr rood vlees -, maar ik herken het gevoel wel 🙂 ).

  3. Pingback: Geluk-zaai-stokje. | bentenge

Plaats een reactie